torsdag den 14. juli 2016

"Uden Minder" (Unremembered #1) af Jessica Brody

 
"Uden Minder" (org. titel "Unremembered") af Jessica Brody, af forlaget Alvilda, udgivet i 2014 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Alvildamen alle holdninger er mine egne. 3,5/5 stjerner.

"Uden Minder" handler om den sekstenårige pige Sera, der har mistet sin hukommelse, efter et voldsomt flystyrt, hvor hun er den eneste overlevende. Ingen ved, hvem pigen er, hvordan hun slap fra flystyrtet med livet i behold, og hvorfor hun hverken står opført på passagerlisten eller i nogen offentlige registre. Netop som hun er ved at forlige sig med, at hun er helt alene i verden, dukker en ung mand op ud af den blå luft. Han påstår, at de kendte hinanden før flystyrtet. Og at de var forelskede. Men kan hun stole på ham ...?

Jeg kendte faktisk ikke noget til denne bog, eller forfatter, før jeg fik bogen i hånden. Men jeg synes det lød ret interessant med en hovedperson, der ikke kan huske noget, så jeg var derfor spændt på, hvad denne bog havde at byde på. Og jeg må sige at det er en fængende og god bog!

Hovedpersonen Sera, som går under navnet Violet til at starte med, holdt jeg meget af. Hun er meget forvirret det meste af tiden, hvilket er klart når hun ikke kan huske noget, men det gør at der opstår nogle ret sjove situationer, da hun ikke kan huske de mest basale ord og ting. Hun er ekstrem intelligent inden for sprog og matematik, og i pressede situationer tæller hun ting, for at berolige sig selv. Hun er meget skeptisk overfor andre mennesker, da hun ikke ved, hvem hun kan stole på, og om folk faktisk fortæller hende sandheden. Derudover er hun ikke så god til at høre efter, og havner derfor ofte i nogle uheldige situationer.
Cody, hendes plejefamilies søn, er en virkelig sød og sjov dreng. Han er meget klog, og er meget skeptisk og sarkastisk overfor Sera til at starte med, da han ikke bryder sig om smukke piger, da de er onde overfor ham, og Sera er meget smuk med sine violette øjne. Men han tør dog op lidt efter lidt. Desuden forstår Sera ikke sarkasme, hvilket er ret sjovt.
Og så er der Zen, han er virkelig forelsket i Sera, og prøver at få hende til at huske, hvad der virkelig skete, og hvem hun i virkeligheden er. Han er rigtig sød, og gør alt for at beskytte hende. Nogle gange blev han dog lidt for meget, og det irriterede mig lidt.

"Uden Minder" foregår i vores verden og tid, den har dog nogle elementer fra sci-fi, hvilket var ret interessant. For til tider bliver man lidt i tvivl om, hvad og hvem Sera egentlig er, da hun reagerer mærkeligt på rigtig mange forskellige ting.

""Hvad er det, der gør os til mennesker?" spørger han. "Er det vores hjerter? Vores hjerner? Vores lemmer? Alle har deres eget svar?""

Nogle gange virkede historien ret forudsigelig, men så kom der lige et twist, og alt det man troede man havde regnet ud, viser sig ikke at passe helt alligevel. Nogle gange gættede jeg da også rigtigt, men det gjorde faktisk ikke så meget, da jeg var godt underholdt hele vejen igennem.

Sproget i bogen er let forståeligt og kapitlerne er ikke voldsomt lange, plus de slutter ofte med en lille cliff-hanger. Alt dette er med til at give bogen et godt flow, og man bliver bare nødt til at læse videre.

""Du kan ikke stole på nogen minder. De er for lette at manipulere med. Du kan kun stole på det, du føler. Det, du ved er sandt.""


"Uden Minder" er en god, sjov og spændende bog, som er svær at ligge fra sig, når man først er gået i gang. Men en ting som jeg undrede mig over, og som jeg synes er lidt ærgerligt er, at man får ret mange ting fortalt i denne bog, om alt der er sket og hvorfor, og det synes jeg måske bare er lidt hurtigt i historien. Så jeg er meget spændt på, hvad bog to kommer med af overraskelser, men jeg glæder mig meget til at læse videre, for at finde ud af, hvad der skal ske med Sera og Zen.

"Uden Minder" er en god bog om kærlighed og venskab, og det at kæmpe for det man tror på.

Har du læst "Uden Minder"? hvad synes du om den?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar