tirsdag den 27. november 2018

"Anker og råbemanden" og "Anker finder ting" af Alberte Winding

*Anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne*
"Anker og råbemanden" og "Anker finder ting" af Alberte Winding, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018. Begge bøger modtager samme antal stjerner.
★★★★☆

Fra bagsiden af "Anker og råbemanden":
"Vi har sindssygt travlt!" råber far. Anker og far er kommet for sent op, og nu skal de skynde sig. Men Anker vil hellere bygge et slot af sin dyne og gemme en skat i havregrøden.

Fra bagsiden af "Anker finder ting":
På vej hen til børnehaven finder Anker en masse spændende ting på jorden, som han vil have med i tasken. Men far synes, at tingene er beskidte og fulde af bakterier, og hvad kan man i øvrigt bruge sådan noget gammelt skrammel til?

Billedbøger har fået en stor plads i mit liv efter jeg har fået et barn, og disse to lød simpelthen så skønne, hvilket de heldigvis også var. Anker og hans travle og utålmodige far var skønne at følge, og jeg var godt underholdt under min læsning.

Bøgerne handler om den lille dreng Anker, der gang på gang får testet sin fars tålmodig, om det er at blive klar om morgenen eller skynde sig i børnehave, så finder Anker altid på noget kreativt. Far mener dog ikke helt, at der er tid til det. Jeg smilte under det meste af min læsning, for selvom min søn kun er 11 måneder, så kunne jeg genkende meget af ham i Anker, og mig selv i faren, hvilket var ret sjovt.

Historierne tager hverdagsscenarier op, som de fleste nok kan relatere til, og med et glimt i øjet tager de fat i et emne som travlhed. Det bliver gjort på en rigtig fin og sød måde, og Anker får virkelig presset sin far til at stoppe op, og tage tingene lidt mere afslappet, og give sig tid til at lytte til sin søns fantasi, samt lade ham samle ting, som faren anser som skrammel. For i sidste ende går tingene alligevel, og forældrene får glæde af deres søns kreativitet og fantasi.

Både "Anker og råbemanden" og "Anker finder ting" er på 32 sider, og anbefales til de 2-5 årige. Der er ikke meget tekst på siderne, men de er prydet med Claus Bigums sjove illustrationer. Claus Bigums skøre streg passer rigtig godt til en fjollet dreng som Anker, da de fint viser Ankers opfindsomhed og leg, samt hans fars frustrationer og morens glæde over Ankers sjove påfund.

Serien om Anker er en hyggelig og god serie, om hverdagsting de fleste med børn kan nikke genkendende til, og som børnene også vil kunne genkende noget i og hygge sig med. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse den for min søn, når han bliver lidt ældre.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar