fredag den 17. juli 2020

"Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant" af Terje Formoe

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant" (org. titel "Kaptein Sabeltann og den magiske diamant") af Terje Formoe, af forlaget Alvilda, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2019). Læst på dansk (org. sprog norsk). 
★★★☆☆

Fra bagsiden:
Alle drømmer om at få fingrene i den magiske diamant. Rygtet siger nemlig, at den kan opfylde dit højeste ønske. Junglefyrsten Maga Kahn drømmer om at kunne tåle solen, så han kan bevæge sig ud af den mørke jungle. Kaptajn Sabeltand drømmer om at fylde hele sin borg med guld og ædelsten. Pinky vil bare leve i fred og ro i Kutterbugten, og Veronica drømmer om store eventyr til havs. Men det bliver den lille Marco, som render med diamanten. Og før nogen ved af det, bliver de alle trukket ind i et hæsblæsende og vanvittigt kapløb...

Jeg kendte ikke noget til Kaptajn Sabeltand, før jeg fik denne bog ind af døren, men han er åbenbart en ret kendt børnebogsfigur i Norge. Jeg havde dog set filmtraileren lidt inden, jeg fik bogen ind af døren, og tænkte 'tja, den er sikkert god til de yngste', og bogen blev derfor også læst sammen med min 2,5 årige. "Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant" er en sjov, hyggelig og sød historie, som fik smilet frem hos både Njord og jeg.

Jeg holdt virkelig meget af de tre børn i bogen, Veronica, Pinky og Marco, men specielt Veronica kunne jeg godt lide. Hun er utrolig viljestærk og modig, og tør tage en udfordring op, som da hun sniger sig ombord på Den Sorte Dame for at redde sin ven, og efterfølgende sniger sig ind hos Maga Kahn, udklædt som abesoldat.
Kaptajn Sabeltand er en lidt spøjs kaptajn, men han er egentlig meget sød, og god overfor sin besætning.

"Med endnu et brøl stormer aberne gennem skoven mod stranden. Og Maga Kahn kaster sig ud over borgens kant og flyver efter hæren, som tordner afsted. 'Alle skal bøje sig i støvet!' råber han. 'For den mægtige Maga Kahn!'"

"Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant" bygger på den biografaktuelle film af samme navn, og billederne og handlingen i bogen stammer derfra. Billederne passer dog ikke altid til handlingen, og kommer nogle gange lidt for hurtigt i forhold til, hvornår de bliver nævnt i historien, og så bliver man nødt til at bladre tilbage. Dette kan godt skabe forvirring, både at der pludselig kommer et billede med et motiv, som slet ikke passer ind, men også at skulle sidde og bladre tilbage, når den pågældende scene faktisk bliver nævnt. Desuden kommer der præsentationsbilleder af figurerne igennem bogen, men også af figurer der ikke bliver nævnt i bogen, men som man nok møder i filmen, hvilket igen forvirrer lidt. Det var lidt ærgerligt, da historien ellers var god og sjov, det forstyrrede bare læseoplevelsen, da det blev lidt rodet.

Bogen er skrevet i et let forståeligt sprog, og med mange fine billeder fra filmen, som er meget farvestrålende. Bogen fungerer rigtig godt til en hyggelig højtlæsningsstund, for de omkring 3-4 årige og op efter, eller til fans af Kaptajn Sabeltand og filmen.
Den slutter dog ret brat, og man sidder med en, 'hvad så nu følelse?', da det sidste kapitel er meget forhastet, og jeg tror næsten det vil være en fordel, hvis man har set filmen.

"Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant" er en god, sjov og hyggelig bog, fyldt med pirater, abesoldater, magi, seje børn og masser af action. Og selvom det hele nogle gange gik lidt for hurtigt og tingene blev lidt rodet, så hyggede Njord og jeg mig med historien. Bogen gav mig en lille smule vibes henad filmatiseringen af "Den utrolige historie om den kæmpestore pærer", i hvert fald humormæssigt, så jeg er lidt spændt på om det er passer, når vi en gang får den set.

Har du set filmen om Kaptajn Sabeltand? 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar