søndag den 11. april 2021

"Det bliver et langt liv" af StineStregen

*Lånt på biblioteket*
"Det bliver et langt liv" af StineStregen, af Gads Forlag, udgivet i 2020. 
★★★★★

Fra forlagets hjemmeside:
140 sider med scener fra et teenageliv, set gennem StineStregens skæve blik og hylende sjove pen. StineStregen har begået en række striber, der beskriver et teenagepigeliv med sorger, glæder og bekymringer med sin sædvanlige humor og øje for detaljer og umulige situationer, som fx mødre, der blander sig i alting...

Jeg følger StineStregen på instagram, og jeg er virkelig vild med hendes streg og hendes humor, der bare er spot on. Så da jeg så denne bog, var jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at den måtte jeg bare læse. "Det bliver et langt liv" taler virkelig til min indre teenager, og jeg kunne genkende mig selv i rigtig mange af situationerne. Både ting som jeg gør nu, men især fra da jeg gik i gymnasiet, og nogle af alle de tanker jeg havde. "Det bliver et langt liv" er en virkelig skøn og humoristisk bog, som jeg nød at læse.

"Det bliver et langt liv" er opbygget som tegneseriestriber, med små illustrerede historier på hver side. Det er StineStregen selv der både tegner og skriver striberne, og de er bare virkelig relaterebare og sjove. Jeg er vild med hendes illustrationer, der er fyldt med personlighed og humor. Hun får givet en ellers meget simpel streg helt vildt meget liv og mimik, hvilket jeg synes er virkelig fedt. StineStregen er god til at få en masse følelser ud i sine illustrationer, så man virkelig kan mærke dem. 

Denne bog rummer så mange relaterebare scener, og jeg tror de fleste vil kunne finde noget, hvor man kan sige, "ja, det har jeg også prøvet". Jeg er meget begejstret, fordi jeg virkelig kan spejle mig i den, og det er jeg sikker på rigtig mange teenagere også kan. Os der ikke længere er teenagere kan måske stadig nikke genkendende til flere af tankerne, følelserne og oplevelserne. For hvem har ikke haft pinlige forældre, været akavet overfor en mandligekspedient når man skulle købe bind eller tamponer, været hemmeligt forelsket, fået et virkelig dårligt kys, overtænkt en sms eller situation, og først alt for sent kommet i tanke om et godt comeback. Det tror jeg de fleste har, og det er virkelig sjovt at se på den her måde.

"Det bliver et langt liv" er bare god, og helt vildt sjov. Jeg elskede hvert minut af den, og den fik mig til både at smile og grine flere gange, for den er godt nok genial! Jeg kan ikke anbefale den nok, så bare læse den. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse meget mere fra StineStregens hånd. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar