lørdag den 31. juli 2021

"Ferieklar - Historier der sender børn på drømmerejse" af blandede forfattere

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Ferieklar - Historier der sender børn på drømmerejse" af Kim Ace, Thomas Brunstøm, Frida Brygmann, Tobias Bukkehave, Kasper Hoff, Line Knutzon, Nikolaj Kopernikus, Andreas Nederland & Frederik Hansen, Glenn Ringtved og Thomas Skov, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Hvis man er virkelig træt af sin storesøster, kan en safaritur til Afrika være det perfekte sted at holde ferie. Der er nemlig både farlige og giftige dyr, så Rosa lægger en plan. Når Gud endelig holder ferie, går turen til Rhodos med all inclusive. Problemet er bare, at hans knap så gode ven, Djævlen, gør det samme. Og der er talentkonkurrence på hotellet. Det kan kun gå galt. Og hvem er de værste naboer, man kan få på campingpladsen, hvis man som Agnete har en mor, der har det svært med høje lyde? Det må være rockbandet De sorte musvitter. Det bliver en lang dag på Sigurds camping...
Ferieklar er en samling godnathistorier, der nok skal sende børn direkte til drømmeland. 

Jeg var en lille smule skeptisk overfor denne bog da jeg fik den ind af døren. Sidste år læste jeg nemlig "Grydeklar", der til tider var lidt for meget til min smag. "Ferieklar" har dog en helt anden form for humor, historierne er sjove, men de blev ikke for meget med bandeord og overdrevenhed. "Ferieklar" er en god, hyggelig og sjov samling godnathistorier, som mine drenge og jeg har hygget os meget med. 

"Ferieklar" består af 10 historier skrevet af forskellige børnebogsforfattere. Det er en samling skøre og ret underholdende historier om 10 meget forskellige ferier. Vi hører f.eks. om hvordan Gud endelig vil prøve at holde ferie, fordi det har han ikke prøvet før. Vi hører om Sofus der lider af vandskræk, men som på sin ferie til Gardasøen møder et søuhyrer. Molly tager på safari i Afrika med sin mor og skide irriterende storesøster, som hun virkelig gerne vil myrde. Så er der Eddies familie der er rejst til Transylvanien, hvor de håber at møde Grev Dracula. Conrad er forelsket i sin nabo Emma, men hun er i Sverige og han savner hende noget så forfærdeligt, og har en lille smule stalker tendens. Alle historierne i bogen er virkelig hyggelige og rummer meget humor. Det er historier der skaber feriestemning, sommer, sol og regn. De viser hvordan en ferie, om det er camping eller noget andet, kan skabe nye venskaber og en bedre relation til ens familie. 

"Ferieklar" er skrevet i et let og forståeligt sprog, fyldt med humor og charme. Bogen har et godt flow, og alle historierne er på mellem 10 og 12 sider, og man kan derfor ret hurtigt læse en historie eller flere, hvilket også gør bogen oplagt til en hyggelig højtlæsningsstund. Alle bogens historier er fint illustreret af Thorbjørn Christoffersen, der med en humoristisk streg får alle karakterende og situationerne frem på fineste vis. Illustrationerne er sjove, og giver lige det ekstra til historierne.

"Ferieklar" er en god, hyggelig og sjov samling historier, der bringer både smil og feriestemning. Bogen endte med at overraske mig positivt, og jeg hyggede mig med at læse historierne højt for mine drenge. Så mangler du en sjov og hyggelig bog til godnatlæsning under jeres ferie, så er denne et oplagt bud. Jeg læste den med mine drenge på 1,5 og 3,5, men for at børnene får mest ud af historierne, vil jeg anbefale den fra ca. 5 år og op. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar