torsdag den 18. august 2022

"Queenie - Harlems Gudmoder" af Aurélie Lévy & Elizabeth Colomba

*Anmeldereksemplar fra Forlaget Umpff, men alle holdninger er mine egne.*
"Queenie - Harlems Gudmoder" (org. titel "Queenie, la marraine de Harlem") af Aurélie Lévy & Elizabeth Colomba, af Forlaget Umpff, udgivet i 2022 (org. udgivet i 2021). Læst på dansk (org. sprog fransk), oversat af Marlene Wulff Olsen.
★★★★★

Fra bagsiden:
En graphic novel bygget over den virkelige historie om Stephanie St. Clair, plantagepigen fra Martinique, der rejste sig som dronningen af undergrunds-lotteri i Harlem og blev indædt fortaler for det afroamerikanske samfunds rettigheder og kvinders muligheder. 
Det er en fortælling om den sammensatte kvinde, der havde markant betydning på begge sider af loven og stod op imod Dutch Schultz, Lucky Luciano og andre hårdkogte gangstertyper. Hun var selv en ubarmhjertig mafiaboss, men også en af de første afroamerikanske feminister. En af de få gangstere fra forbudstiden, der døde af alderdom. 

Det her er første gang jeg læser en graphic novel til voksne, så jeg var meget spændt på den. Historien om Stephanie St. Clair fangede mig ret hurtigt, og jeg blev meget grebet af den. "Queenie - Harlems Gudmoder" er en rigtig spændende og barsk historie, om en virkelig sej kvinde.

Queenie, eller Stephanie St. Clair som hun rigtig hed, har ikke haft et nemt liv. Da hun var barn arbejdede hun for en rig familie på Martinique, derefter rejste hun til New York, hvor hun arbejdede med regnskab. Da hun på et tidspunkt bliver nødt til at flygte, ender hun i kløerne på Ku Klux Klan, men undslipper heldigvis. Derefter får hun opbygget et imperium af undergrunds-lotteri i Harlem, men får sig en del fjender, som havde korrupte politibetjente i lommen. Det lykkes hende dog at overleve og trække sig tilbage. Queenie er faktisk ret badass. Selvom hun helt sikkert også har været manipulerende og en hårdkogt kriminel, så får man virkelig sympati for hende, og hepper på hende hele vejen igennem. 
Derudover har hun rigtig mange gode og loyale venner, som står ved hendes side, selv i svære tider.

"Queenie - Harlems Gudmoder" skifter mellem fortid og nutid, så man får indblik i Stephanie St. Clairs barndom, ungdom og voksenliv indtil, hvor hun er nu. Det var rigtig spændende at se, hvordan hendes liv har været, og hvilke udfordringer hun har haft som sort kvinde. For kvinder havde generelt ikke mange rettigheder i denne periode, og slet ikke hvis man så også var sort. Det har ikke været nemt at være sort og leve i Amerika på dette tidspunkt, hvor mange havde lært at se ned på dem, pga. slaveri, det syder derfor af racisme. Desværre oplever afroamerikanere det stadig den dag i dag.

Bogen giver et rigtig godt blik på samfundet i 1930'erne. I starten af bogen er der en fin introduktion, der giver lidt historisk baggrund, blandt andet bliver krakket, afskaffelsen af slavelovgivningen i 1865, og hvordan mafiaerne styrede forskellige områder i New York City beskrevet. Derudover er der bagerst i bogen et persongalleri, der fortæller om nogle af de virkelige personer, som man støder på. Det var rigtig rart og spændende at læse om dem, for dem kendte jeg ikke. Desuden er der til allersidst en ordliste, da der er forskellige udtryk i bogen, som man måske ikke kender. Den brugte jeg også en del, og det var igen meget rart med nogle forklaringer og uddybning af nogle ting. 

Det er en graphic novel, hvor historien foregår meget i illustrationerne. Elizabeth Colombas flotte sort/hvid illustrationer fanger virkelig historiens stemning og følelser. Jeg er vildt imponeret over, hvor meget historie illustrationer kan vise, når der ikke er specielt meget tekst, for jeg manglede bestemt ikke noget. Til gengæld fik jeg helt ondt i maven da jeg så de spidse KKK-huer, for så vidste man bare, hvad der ville ske.

"Queenie - Harlems Gudmoder" er en rigtig god, gribende og spændende graphic novel, og wow, hvor er den bare flot, både indvendigt, men bestemt også udvendigt, hvor forsiden er prydet med gulddetaljer. Jeg var helt opslugt af denne rørende og barske historie, om en stærk og handlekraftig kvinde, der ikke lod sig tryne. Jeg kan helt klart anbefale denne graphic novel. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar