mandag den 18. januar 2016

"Elsk min knækkede glorie" af Christina Ingerslev

"Elsk min knækkede glorie"af Christina Ingerslev, selv udgivelse, udgivet i 2015. Modtaget i forbindelse med bogbloggertræf 2015. 3/5 stjerner. 

Bagsidetekst:
Det er sådan en dag hvor det føles mest som om at jorden drejer den forkerte vej og solen har glemt hvad dens opgave er på jorde. Det er lidt som en drøm. - En af dem hvor man kun trækker vejret overfladisk når man vågner med et sæt midt på dagen og har svært ved at adskille drøm og virkelighed. Det føles som at se det sølvarmbånd, som man fik i dåbsgave, glide ned igennem de store huller i kloakristen. De siger at man skal bære dem man elsker med hvor end ens hjerte er, men hvad så når nogen sidder så dybt i en at det gør ondt hver gang man trækker vejret fordi det ikke længere er ens eget vejr man trækker? Det er nat imellem os og du har ikke lagt nøglen der hvor du plejer. Så jeg bliver liggende og finder ud af at jeg har hele Atlanterhavet i mine øjne. Jeg slår mig på fiktive døre og bygger luftkasteller blot for se dem brase sammen og ramle ned over mig når jeg renser mine øjne. Tomheden ringer på og jeg kommer til at åbne.

"Elsk min knækkede glorie" er en samling digte, noveller og kortprosa, som jeg var så heldig at vinde, i en konkurrence til bogbloggertræffet 2015. Normalt er jeg slet ikke til digte og prosa, da jeg ikke altid forstår dem og gerne vil have lidt mere handling i det jeg læser, derfor vidste jeg ikke om det var noget, jeg skulle give mig i kast med. Men efter at have læst en anmeldelse af den, blev jeg alligevel nysgerrig, og valgte at udfordre mig selv og læse den, hvilket var godt, for "Elsk min knækkede glorie" overraskede mig virkelig.

For det første kan jeg ret godt lide værkets titel, da det hentyder til, som jeg forstår det, at man selv og andre, skal elske sig selv og hinanden, på trods af ens fejl og mangler, ingen er perfekte og uskyldige, og at dette er noget vi må acceptere, for at få det bedre med os selv og hinanden. Det er en ret fin tanke.

"Elsk min knækkede glorie" er fyldt med små hverdags indblik, og mange af teksterne handler om kærlighed, ensomhed, angst, glæden ved livet og at nyde de små ting som solen eller en cykeltur.

Mange af teksterne læste jeg bare, men en gang imellem stødte jeg på en tekst som fik mig til at smile, grine eller røre ved nogle følelser i mig. Disse tekster var nogle jeg kunne relatere til, og som har fået en plads i mit hjerte. Specielt var jeg rigtig glad for Student, for selvom det er godt og vel fire år siden jeg gik ud af gymnasiet, så kunne jeg genkalde mig alle de følelser hun beskriver, nervøsiteten, spændingen og lettelsen når det var overstået og huen kom på. Derudover holdt jeg meget af At have så lidt tid at man bruger tiden på at sukke over at man ikke har tid, da det som titlen hentyder til handler, om at man i stedet for at nyde den tid man har, lige laver alt mulig andet, samtidig med at man brokker sig over at der ikke er tid nok.

"Man vil jo så gerne læse en masse. Der står en hel række bøger og kigger på en med hundeøjne og himlende øjenvipper og tigger om at blive læst. Mange af dem indeholder allerede bogmærke, nogle halvvejs, andre lige begyndt, men hvad hjælper det når man blot anskuer dem, men ikke griber om dem? For man har jo også bare lyst til at skrive..." 

Den tekst jeg dog holdt mest af var Et godt råd eller ti, da nogle at disse råd bare er så gode, præcise og vigtige. Det handler om ikke at være bange, men derimod tage nogle chancer, leve livet og acceptere sig selv.

"Velkom din frygt, men vælg bevidst at den ikke skal styre dig"

Til gengæld var jeg ikke så begejstret for digtenes opsætning, da det forvirrer mig en del, når linjerne bliver delt op på forskellige måder og springer rundt på siden, det påvirkede i hvert fald min læsning.

Alt i alt har det været en god oplevelse, og jeg er glad for, at jeg udfordrede mig selv og kom ud af min comfort zone, da "Elsk min knækkede glorie" er en god og hyggelig samling, med en masse søde tekster som man kan relatere til, nogle mere end andre. Den endte med at overraske mig, og fik mig til at smile.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar