fredag den 22. januar 2016

"Søvn og Torne" af Neil Gaiman


"Søvn og Torne" (org. titel "The Sleeper and the Spindle") af Neil Gaiman, af forlaget Høst og Søn, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2014). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 4/5 stjerner. 

"Søvn og Torne" handler om en Dronning, med hår så sort som ibenholt, som skal giftes med sin prins om en uge. Men da hendes hjælpere, de tre små dværge, kommer med nyt fra nabobyens søvnforbandelse, udskyder hun sit bryllup, trækker i rustningen og tager afsted, i følgeskab med de små dværge, for at redde prinsessen, inden forbandelsen spreder sig yderligere. 

Normalt er jeg ikke til tegneserier, men denne bog tiltrak mig med dens smukke illustrationer, som Chris Riddell har tegnet. Samtidig var jeg nysgerrig på historien, der er en genfortælling af Snehvide og Tornerose. Jeg er virkelig glad for, at jeg har læst denne bog, for ikke nok med at den tryllebandt mig med sine flotte billeder, så var historien virkelig sød og underholdene. 

Jeg kunne virkelig godt lide dronningen, hun var rigtig sej, viljestærk og modig. Hun er meget eventyrlysten og vil gøre alt for at beskytte sit folk. Så hun drager afsted for at redde prinsessen fra søvnforbandelsen. 

"De sovende bevægede sig hen mod dværgene og dronningen. Det var nemt for dværgene at løbe fra dem, nemt for dronningen at gå fra dem. Men alligevel, alligevel, for der var så mange af dem."

Med "Søvn og Torne" har Neil Gaiman, skabt en virkelig fin og sjov fortolkning af to eventyr de fleste kender, enten fra selve historien eller fra Disney. Denne udgave sætter meget fokus på den handlekraftige kvinde, der ikke har brug for en mand til at redde hende. Her handler det mere om viljen til at ændre på sin skæbne, hvilket jeg synes er forfriskende. 

Jeg var godt underholdt da jeg læste denne bog, og smilte og grinte flere gange. Desuden elskede jeg at sidde og nær studere Chris Riddells fantastiske illustrationer, der virkelig gav noget godt til historien. Gaiman og Riddell er et godt match.

 "Søvn og Torne" er en rigtig hyggelig lille fortælling, fyldt med eventyr og magi.

Har I læst "Søvn og Torne"? Hvad synes I om den? 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar