torsdag den 16. august 2018

"Her er vi" af Oliver Jeffers

*Bogen er sponsoreret af forlaget Carlsen*
"Her er vi" (org. titel "Here we are") af Oliver Jeffers, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2017). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Her er vi" handler kort sagt om vores verden. Vores verden kan være et uoverskueligt sted, især hvis du lige er ankommet. Dit hoved er garanteret fyldt med spørgsmål om den nye verden, så lad os gå på opdagelse i den … 

"Her er vi" er den første bog jeg læser af Oliver Jeffers, men jeg havde hørt meget godt om ham og hans utrolig flotte billedbøger, så jeg var meget spændt på at læse den. "Her er vi" var dog slet ikke som jeg havde forventet. Jeg havde regnet med lidt mere historie, men i stedet fik jeg noget helt andet. Jeg fik en anderledes billedbogs oplevelse, som gav mig et smil på læben.

"Her er vi" er som undertitlen fint refererer til, en samling noter om livet på planeten jorden. Bogen bliver fortalt af en fortæller der tager én lidt i hånden, og som stille og roligt fører én igennem universet, solsystemet, planeten jorden og dennes forunderlige verden. Denne måde at fortælle oplysningerne om jorden og universet på, fungerede rigtig godt, og man føler sig tryg hele vejen igennem.

Bogen er på 48 sider. Der er ikke særlig meget tekst på siderne, til gengæld er de rigt dekoreret med Oliver Jeffers egne illustrationer. Jeffers har lavet nogle utrolig detaljerede illustrationer, hvor jeg er sikker på, at intet er overladt til tilfældighederne. Selv skriften i bogen er der tænkt over, da selve teksten er normal maskine skrift, mens alle noterne i bogen ligner håndskrift. Teksten, skrifttyperne og den lidt naive stil illustrationerne har, spiller bare rigtig godt sammen, og giver bogen et meget sødt og uskyldigt udtryk.

"Her er vi" er en rigtig fin, hyggelig og god bog, som fik mig til at smile. Jeffers formår med meget få ord at beskrive hele universet, men han får også en del gode pointer ud. Mange af dem synes jeg det er vigtigt at tage med sig, både som barn og voksen, f.eks. det med at have respekt for hinanden og sine omgivelser. Derudover er jeg vild med den mangfoldighed han illustrerer, for at vise, de mange forskellige typer mennesker der findes rundt om i verden, for til sidst at huske én på, at vi trods forskelligheder alle er ens. Desuden bliver et tema som tid også taget op, og hvordan man skal huske at nyde og udnytte den tid man har på jorden ordentligt, fordi man ved ikke hvor længe man er her.
Så selvom denne bog ikke var, hvad jeg havde regnet med, hyggede jeg mig med at læse den og kigge på de utrolig fine illustrationer. Jeg glæder mig til at dele disse noter og pointer med min søn, når han bliver lidt ældre og ikke putter bogen i munden. Der er nemlig så mange ting i den som jeg håber han tager med sig, når han skal ud og møde verden.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar