søndag den 2. september 2018

"Sara ser du ikke" af Anna Platt


*Bogen er sponsoreret af forlaget Carlsen*
"Sara ser du ikke" (org. titel "Sahar som inte syns") af Anna Platt, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2017). Læst på dansk (org. sprog svensk). Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Sara ser du ikke" handler om Sara der er blevet usynlig. Sara ser du ikke. Hun er usynlig. Men det har hun ikke altid været. Det begynde, da Loa holdt fødselsdag uden at invitere Sara. Så begyndte Sara at forsvinde. Men en dag møder hun en pige i parken …


Jeg var meget spændt på at læse "Sara ser du ikke", da emnet for billedbogen er noget der står mig meget nært. Jeg synes dog den manglede lidt, men det var stadig en virkelig rørende og sød læseoplevelse.

"Sara ser du ikke" tager det at blive holdt uden for og føle sig ensom op. Det er noget der rammer rigtig mange, og selvom det måske ikke betegnes som mobning af alle, så synes jeg godt at det kan gå ind under den kategori. Jeg har selv oplevet det da jeg var yngre, og jeg synes forfatteren virkelig har fanget den ensomhed og magtesløshed man godt kan opleve. Følelsen af at være usynlig er rigtig, og man kan godt begynde at tænke om folk overhovedet bemærker om man er der eller ej. 
De scenarier der optræder i bogen, er noget jeg tror de fleste børn vil opleve i en eller anden grad, og gennem disse relaterebare oplevelser kan børnene sætte sig i Saras sted, og måske få en større forståelse for hendes og måske endda deres egene følelser. 

"Når man ikke er noget udenpå, kan man jo også ende med at blive ingenting indeni."

Bogen er på 32 sider, og den anbefales fra 5 år. Der er ikke særlig meget tekst i bogen, men siderne er alle fint dekoreret af nogle collageagtige illustrationer lavet af Li Söderberg. De er meget stemningsfulde, og man er ikke i tvivl om Saras sindsstemning.

"Sara ser du ikke" er en rigtig rørende og vigtig billedbog. Den tager et emne op, som kan være svært for et barn at snakke om, men den gør det på en relaterebar måde, som viser barnet at det ikke er alene. "Sara ser du ikke" er god til at sætte fokus på ensomheden, sådan at man kan snakke med sit barn om det, og hvad de tænker om det, om de selv har prøvet det, samt hvad de kan gøre hvis de ser en anden blive holdt uden for. Af samme grund synes jeg også sagtens, at den kunne have været længere, hvilket også er grunden til at den ikke får 5 stjerner. Den kunne sagtens have indeholdt flere eksempler på, hvordan Sara bliver holdt uden for, og bliver mere og mere usynlig. Men når det så er sagt, så er det en rigtig god, rørende og vigtig bog, som ligger op til samtale. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar