tirsdag den 25. september 2018

"Savas vidner" af Sara Bouchet


*Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof, men alle holdninger er mine egne*
"Savas vidner" af Sara Bouchet, af forlaget Lindhardt & Ringhof, udgivet i 2018. 5/5 stjerner. 

Fra bagsiden:
En kvinde styrter i døden fra et kirketårn, en ung pige findes hængt i et lagen, og en gruppe unge begår kollektivt selvmord på en parkeringsplads i Nordsjælland. Er det tilfældige, ulykkelige hændelser, eller er de på en eller anden måde forbundne?
Dannie Lind er lidt af en neurotiker og en enspænder, og hun er i krise. Hun er netop blevet suspenderet fra sit job som præst, hendes kæreste er gået fra hende, og et af de få lyspunkter er kontakten til ekskærestens syvårige søn Louis. Da hendes søster Sophie kontakter hende fra St. Andrews i Skotland og beder hende komme hurtigst muligt, er det derfor en kærkommen lejlighed til at rejse væk. Men da Dannie ankommer, er Sophie forsvundet.  
Savas vidner er en sindsoprivende psykologisk thriller om kærlighed og dæmoner, om middelalderens hekseprocesser - og den kampplads, familien også kan være.

Jeg tror snart I alle ved, at jeg synes hekse og hekseprocesserne er rigtig spændende, hvilket også er grunden til at jeg bare måtte læse "Savas vidner". Og nej hvor er den bare god! Den er medrivende, spændende og virkelig creepy!

Der var faktisk ikke nogle af karakterende i bogen som jeg holdt virkelig meget af, da de alle er lidt små egoistiske. Louis var nok den eneste, fordi han er sådan et sødt barn. Han er meget omsorgsfuld overfor Dannie, selvom hun ikke er sammen med hans far længere. Han er dog også et plaget barn, der har oplevet en del svigt i sit liv fra sine forældre.
Dannie er en ret neurotisk og lidt ynkelig person, men det er egentlig forståeligt med hendes historie. Hun har et lidt anstrengt forhold til sin søster, fordi de valgte at gå hver deres vej i livet. Hun groede dog på mig hen af vejen, da hun er utrolig handlekraftig, og egentlig også modig.
Man får dog en del sympati og forståelse overfor Dannie og hendes søster, da man lærer om deres baggrund. Så selvom jeg måske ikke var så begejstret for karakterenes personligheder, så var det stadig nogle virkelig spændende karaktere pga. deres fortid.

"Savas vidner" foregår i både Danmark, Skotland og Polen, hvilket jeg godt kunne lide. Jeg har aldrig været i hverken Skotland eller Polen, men jeg havde ingen problemer med at forestille mig de steder der blev beskrevet, og kunne tydeligt se både den mørke skov, men også de små havnebyer. Historien foregik primært i Skotland, hvor Dannies søster boede før hun døde, men en gang i mellem var vi i Polen, hvor vi fulgte en gammel mand, der bor i et ensomt liggende hus med skoven som nabo.

"Jeg har spurgt Mehmet, om galskab smitter. Kan man blive smittet af sindssyge? Kan man blive besat af andres vrangforestillinger? Ja, det kan man. Det hedder Folie á deux og opstår som oftest inden for familien ved samvær med en vanvittig person under isolerede forhold."

Bogen er bygget sådan op, at kapitlerne skifter mellem Dannie, Darek og en mystisk person og dennes ven. Det er dog Dannie der har flest kapitler, da det er hende som er bogens egentlige hovedperson. Men en gang imellem kom der nogle afsnit med de to andre. Alle kapitlerne var virkelig spændende, og der blev bygget mere og mere på historien og dens mystik. Især kapitlerne i Polen var creepy, sådan at jeg fik en kildende fornemmelse i nakken, som om der stod nogen og holdt øje med mig, ligesom de havde det i bogen. Og af den grund vendte siderne nærmest sig selv.

Jeg synes det var spændende, at det religiøse aspekt fyldte så meget, og at der blev trukket tråde fra middelalderens hekseprocesser og op til i dag, og vores moderne samfund. En del af historien er inspireret af virkeligheden, da der i Vatikanet bliver uddannet flere og flere eksorcister, fordi der er flere som ser forskellige psykiskelidelser som et tegn på djævlens tilstedeværelse. Dette er utrolig interessant, men også ret skræmmende. Derudover kunne jeg også rigtig godt lide, at man fik så meget af vide om Dannie og Sophies baggrund, da det virkelig gav noget godt til historien, selvom det er uhyggeligt at nogle hjem kan se sådan ud.

Jeg er vild med psykologiske thrillers og "Savas vidner" er ingen undtagelse. Jeg er en ret paranoid type, så jeg holder mig normalt lidt væk fra krimier og sådan. Men samtidig så jeg elsker også når en historie kan skræmme mig, eller give mig gåsehud, fordi den virkelig for trigget min paranoia, og det kunne "Savas vidner", og jeg elskede den for den. For det er ikke fordi der sker særlig meget i den, men stemningen i bogen er virkelig creepy, dyster og mystisk hele vejen igennem, og man bliver bare draget af det, og kan ikke rigtig ligge den fra sig.

"Savas vidner" er en utrolig spændende og creepy bog. Den gav mig myrekryb flere gange, og jeg endte med at sluge den råt. Den er så god, og slutningen var vild, intens og dramatisk, og man fik nærmest hjertebanken af den. Så hvis du leder efter en creepy og fængende bog, til de stormfulde efterårsdage, er denne et klart bud. Men hvis du er lige så paranoid som mig, ja så synes jeg du skal overveje, om du skal læse i den om aftenen, for det kan godt gå hen og blive en lidt dyr el-regning.

Har du læst "Savas vidner"? kan du evt. anbefale andre creepy bøger som ikke er alt for uhyggelige?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar