onsdag den 2. december 2020

"Varspurv" af Kasper Lapp

*Anmeldereksemplar modtaget fra forfatter Kasper Lapp, men alle holdninger er mine egne.*
"Varspurv" af Kasper Lapp, af forlaget Calibat, udgivet i 2019.
★★★★★

Fra bagsiden:
Mikkel kender godt til varulve, men han har aldrig hørt om varspurve... før han selv bliver bidt af en! Nu er han dømt til at blive forvandlet til en blodtørstig spurv, hver gang det er fuldmåne, mens han desperat leder efter en kur. Hvem kan han stole på? Og hvordan får han forklaret det hele til sin bedste ven?

Lige som Mikkel kender jeg godt til varulve, men jeg har aldrig hørt om varspurve. Jeg har aldrig set noget der minder om den her bog før, men jeg er vild med det. Den er sjov, den er anderledes og historien er spændende. "Varspurv" er helt sin egen! Den er ikke voldsomt uhyggelig, men den er lidt creepy og man sidder på kanten af stolen under sin læsning af bare spænding. 

Jeg holdt meget af Mikkel, som er en helt normal dreng, med usikkerhed omkring sig selv. Han tør desuden ikke rigtig at indrømme over for sin bedste ven, at gyserfilm faktisk skræmmer ham en del. Men da han bliver hakket af en varspurv, bliver han nødt til at se sin frygt i øjnene, og gøre nogle ting han normalt ikke ville gøre. Han kommer dog til at skubbe sin ven Mathias lidt fra sig, da han gerne vil beskytte ham, og fordi han tvivler på, at Mathias vil tro på ham. 
Mathias er Mikkels bedste ven. Han er meget sød, og meget hjælpsom. Selvom han er lidt sur på Mikkel, giver han ham stadig en chance, fordi han holder af ham.
Derudover kunne jeg på en måde godt lide den mystiske gamle dame. Hun render rundt i byen om natten med et sommerfuglenet, hvilket er ret underligt. Hun var lidt sjov, og lidt små creepy. 

Jeg er vild med idéen om, at tage et dyr som gråspurven, et dyr man normalt ikke tænker som værende et farligt dyr, og så gør det til et blodtørstigt bæst. Det er virkelig en "man skal ikke skue hunden på hårene" historie, eller i dette tilfælde skue fuglen på fjerene. Derudover kunne jeg godt lide de drejninger historien tager i forhold til, hvordan man som varspurv bliver kureret, så man ikke skal forvandle sig til en varspurv resten af sit liv. Det er meget alternativt, men det er sjovt og interessant. Desuden var det spændende at se, hvordan Mikkel greb det an. 

"I det samme hørte jeg nogen tage i dørhåndtaget på hoveddøren. Jeg slukkede lygten og sprang i skjul bag dørkarmen. Hoveddøren blev åbnet, og vedkommende trådte ind. Der var stilhed noget tid. Så lød Heksens stemme: 'Hallo? Er her nogen?' Jeg kunne næsten ikke trække vejret."

"Varspurv" er holdt i et nemt sprog, med korte kapitler. Den er meget overskuelig i sin opbygning, og sammen med den spændende historie, så flyver man bare igennem den og siderne vender nærmest sig selv. Den er oplagt til selvlæsning fra omkring 9-10 år og op, man skal bare ikke være bange for fugle. 

"Varspurv" er en virkelig god og spændende bog. Jeg både grinte og bed negle under min læsning, og jeg er næsten helt ærgerlig over, at den ikke var længere eller er en del af en serie. Jeg ville i hvert fald gerne have haft mere, og ville gerne høre flere historier om varspurve, hekse og alle de andre væsener der findes ude i verdenen. Man vil i hvert fald ikke kigge på gråspurve eller katte på samme måde igen, efter endt læsning. Læs den hvis du tør! 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar