tirsdag den 15. marts 2016

Favorit #1: Børnebøger


Jeg har fået den idé, at jeg gerne en gang imellem vil lave nogle favorit indlæg, hvor jeg viser nogle af mine favorit bøger, bogserier, forfattere og andre boglige favoritter frem. Jeg har endnu ikke planlagt om det skal være noget fast, eller noget jeg bare skal gøre en gang imellem. Hvad tænker I? :-)

I dette favorit indlæg vil jeg fortælle om en bogserie, jeg elskede da jeg var lille, og det var bøgerne om Roselil og hendes venner. 

Bøgerne er skrevet af Josefine Ottesen, en af mine absolut yndlings forfattere. Hun skrev bogen "Roselil og hendes venner", da hendes 5 årige datter gerne ville have at hun skrev et eventyr til hende. Det er så sidenhen blevet til tre bøger. Den første bog er "Roselil og hendes venner", dernæst kommer "Roselil og Blomsterkrigen" og til sidst "Roselil og den lille drage". 

Jeg elskede som sagt disse bøger da jeg voksede op, og jeg kan stadig huske når min mor læste op fra dem, og jeg sad og beundrede de smukke illustrationer, samtidig med at jeg gøs af bare spænding, når der skete noget skræmmende eller spændende. De blev læst højt flere gange, og da jeg selv lærte at læse, var det også nogle af de bøger jeg læste først. Men tror det er ca. 15 år siden jeg sidst har læst dem. 

Bøgerne handler om blomsterfeen Roselil og hendes veninde Silke Sommerfugl og de mange eventyr de kommer på. 

I "Roselil og hendes venner" flytter der en stentrold til Sommerlandet, og da den kidnapper elverprinsessen, må Roselil og hendes venner tage affære. 

I "Roselil og Blomsterkrigen" dør den gamle fedronning, og der skal findes en ny dronning. Men der er to kandidatter til tronen og snart bryder blomsterkrigen ud. Roselil og Silke må derfor prøve at redde Sommerlandet, men det er ikke let for en fe og en sommerfugl at være venner i denne tid, da alle kun stoler på deres egen slags. Desuden lurer en ond heks.

I "Roselil og den lille drage" kommer der en ildsprudende drage fra Mørkebjergene til Sommerlandet, og Roselil og hendes venner må igen prøve at redde Sommerlandet, inden dragen brænder alle buske, træer og blomster væk. 

Jeg kan huske jeg syntes disse bøger var så spændende, og jeg synes det var irriterende når min mor ikke ville læse videre, fordi nu skulle jeg altså sove, hvilket jeg selvfølgelig ikke gad. Jeg syntes Roselil og Silke var rigtig seje og søde, og nu kan jeg godt se dem som en slags rollemodeller for små piger, da de er meget modige og handlekraftige, og der er ikke nogle som skal bestemme over dem. Jeg elskede at tage med på eventyr, og forfærdes over de onde hekse og stentrolde, og grine over de sjove skovtrolde. Jeg drømte om at være en fe, og kunne flyve og bo i en rose. 

Der er mange små kapitler i disse bøger, så det er nemt at holde pauser i dem, for det er lange højtlæsnings bøger, men de er rigtig gode.

Illustrationerne i de udgaver jeg har er lavet af Mai-Britt Schultz, og jeg synes de er helt fantastiske, og med mange fine detaljer.

De to første bøger er blevet genudgivet her inde for de sidste par år, i nogle meget søde udgaver, så jeg håber meget den sidste bog også kommer, for de kan klart anbefales. Mine udgaver er fra 1990'erne.

Det er bøger om venskab, kærlighed, feer, trolde, hekse, elvere og drager. De er søde, hyggelige og spændende, og nogle jeg vil anbefale til børn fra 5-9 års alderen, som højtlæsning og læsetræning. 

Hvad er din favorit børnebog?  








4 kommentarer:

  1. Ja de blev læst meget, kan huske engang i toget, hvor vi lige pludselig havde et par ekstra børn, der lyttede med. ;-) meget hyggeligt var det.
    Glæder mig til du også skriver om krokodille bøgerne. Således at du går helt tilbage til de første bøger, der blev slidte af at blive læst igen og igen.
    knus Mor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nåå ja, det er da også rigtigt, det var sjovt :-P
      Dem havde jeg også godt tænkt på, men dem har jeg ikke herhjemme :-)

      Slet
  2. Jeg har aldrig læst dem, men nøjh hvor er de yndige! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig så yndige, og meget hyggelig læsning :)

      Slet