søndag den 26. november 2017

"Dusørjægerens hævn" (Rummets Detektiver #3) af Søren og Morten Ellemose

*Bogen er sponsoreret af forlaget Facet*
"Dusørjægerens hævn" af Søren og Morten Ellemose, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Dusørjægerens hævn" foregår et godt stykke tid efter "Intergalaktisk eventyr" sluttede. Xander, Georg, Jeanne og Sigrid vågner i år 2155 på universets største rumskib. Om bord på Ark One forsøger de sammen med tvillingerne Tammie og Robert at løse mysteriet om tidsrejser. Denne gang kommer de på sporet af et intergalaktisk komplot. Nogen har stjålet Tidsgnisten og universet er begyndt at skrumpe. De hensynsløse dusørjægere Lord Greywood og Blade Bloodstorm er lige i hælene på de seks venner, som er udvalgt til at danne Rummets Detektiver. Bag den nådesløse jagt står den onde Kejser Blackrayn, der vil have magten over universet. 

Jeg har efterlyst mere sci-fi i de to tidligere bøger, og det må jeg sige, at jeg har fået i denne. "Dusørjægerens hævn" er efter min mening bedre end de to andre, og meget mere spændende og actionspækket!

I denne bog hører man meget mere om den rolle børnene har, og hvorfor de hver især er blevet udvalgt. Men jeg vil ikke komme meget mere ind på dette, da jeg ikke ønsker at spoile. Det er nemlig ikke helt tilfældigt, at det netop er dem som disse begivenheder er sket for. Dette var et ret interessant indblik i karakterende, da det før bare har virket til, at børnene var på det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt. Det er dog ikke tilfældet.

I "Dusørjægerens hævn" befinder vi os ude i rummet, i år 2155, på det store rumskib Ark One. Jeg var ret begejstret for det, da jeg endelig fik det sci-fi, jeg havde savnet i de andre bøger. For selvom mange af tingene virkede meget dagligdags- og hverdagsagtige, var de hele tiden omgivet af robotter og andre elementer som skilte sig meget ud, hvilket var fedt. Desuden får vi mere af vide om, hvad der er sket med Jorden og dens befolkning, hvilket var rigtig godt endelig kom med, da det er noget jeg har manglet svar på i de forrige bøger.

"Længere kom han ikke, før væggen rakte ud efter ham og sugede ham til sig. Med en slubrende lyd løftede den rumløjtnanten op fra jorden og ind gennem den hvide boblende masse. En langstrakt svvuuup fulgte. Og så var væggen borte sammen med Shivers."

Ligesom med de andre bøger ligger lix-tallet på omkring de 30, og kapitlerne er holdt i en overskuelig længde. Desuden slutter de stort set alle sammen på en dragende måde, med en lille cliffhanger, sådan at man bliver nødt til at læse videre, for at finde ud af, hvad det er der foregår og hvorfor. Dette er sammen med de mange nye oplysninger, med til at gøre bogen rigtig spændende og skabe et godt tempo hele bogen igennem, og den er derfor svær at ligge fra sig.

"Dusørjægerens hævn" er en rigtig god, spændende og actionspækket bog, som får foldet historien godt ud, da man endelig får en forklaring på de ting, som kan have undret én i de forrige bøger, samtidig med at mange nye oplysninger kommer frem på overfladen. Spændingen stiger og siderne vender nærmest sig selv, og der går ikke langt tid før man har vendt sidste side. Jeg er i hvert fald meget spændt på at læse videre i serien, for hold nu op en cliffhanger denne bog slutter på! 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar