onsdag den 14. marts 2018

"Hummerkongens hævn" (Hummerkongen hævn #2) af Nick Clausen

"Hummerkongens hævn 2" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2018. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Hummerkongens hævn 2" starter hvor den første bog sluttede. Noget er helt galt med Karlo. Han har i hemmelighed stjålet Spiffs armbåndscomputer og er rejst til fængslet, hvor krabatalossen sidder indespærret. Han vil hjælpe den med at flygte. Spiff forsøger at forhindre det, men ender med at afsløre den sande fjende: en frygtindgydende, hævntørstig mutant, som kalder sig selv Hummerkongen. Samtidig begynder smittede væsner at dukke op på hospitaler overalt i De Kendte Universer. Snart går det op for vores helte, at hele fremtiden står på spil…

Den første bog i "Hummerkongens hævn"-serien sluttede virkelig på et spændende sted, og da dette også er den sidste bog i serien, var jeg ret spændt på, hvordan det skulle gå vores hovedpersoner. "Hummerkongens hævn 2" er en rigtig god og aktionfyldt bog, som jeg faktisk synes er mere spændende end den første! 

Karlo er en karakter jeg virkelig holder af, og jeg kunne godt lide at følge ham, og hans kamp for ikke at miste sig selv.
Spiff er også virkelig en skøn karakter. Han er meget modig, ikke kun i hans bedrifter, men også fordi han ignorerer sin kone som er meget irriteret på ham og hans job. Hold nu op, hvor jeg grinte af deres diskussioner. 
Jeg kunne også godt lide, at man i denne bog lærte Hummerkongen og hans skumle planer at kende. Ham havde jeg nemlig savnet i den første bog. 

"Hummerkongens hævn 2" foregår primært ude i rummet. Det var fedt at lære mere om De Kendte Universer, og høre om de forskellige racer der bor der. De universer man hører om virker meget gennemtænkte, og beskrivelserne gør at man kan nemt forestille sig, hvordan der ser ud. 

Bogen er bygget op sådan at kapitlerne skifter mellem de forskellige personer, man ser altså det Karlo, Jonatan, Spiff, August og Cecilie oplever og tænker. Jeg holder meget af bøger der er bygget sådan op, da man på den måde ikke går glip af noget. Du får nemlig historien fra flere vinkler, og ofte oplever personerne heller ikke de samme ting, og det er derfor skønt at følge de forskellige begivenheder. 

"August går ned ad trappen. For hvert skridt bliver han mere og mere bange. Da han kommer ud i entreen, kan han se Karlos skikkelse gennem de høje , ornamenterede ruder i døren. Det er ikke Karlo. Han er ikke længere sig selv."

Bogen har et lix-tal på 25, og anbefales som selvlæsning fra 12 år. Sproget er let forståeligt og kapitlerne er korte og overskuelige i længden. Derudover skriver Nick Clausen rigtig godt, og historien bliver aldrig kedelig. Desuden synes jeg det var en lidt sjov detalje, at tallene på kapitlerne hænger sammen med den første bog, sådan at det første kapitel hedder "kapitel 41" i stedet for "kapitel 1". Dette viser nemlig tydeligt, at de to bøger ligger i forlængelse af hinanden. 

"Hummerkongens hævn 2" er en spændende, god og sjov bog, fyldt med aktion, humor, venskab, kærlighed og hævngerrighed. Den fik mig til at le flere gange, samtidig med at de mange cliffhangers, som de fleste kapitler endte med, holdt mig fanget og fik mig til at vende side efter side. "Hummerkongens hævn 2" er en fin afslutning på historien, men for min skyld må der gerne komme flere bøger i dette univers. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar