lørdag den 17. marts 2018

"Sprækker i virkeligheden" af Camilla Wandahl og Caroline Ørsum

"Sprækker i virkeligheden" af Camilla Wandahl og Caroline Ørsum, af forlaget Facet, udgivet i 2018. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner. 

"Sprækker i virkeligheden" er otte noveller, der balancerer på kanten mellem virkelighed og fantasi og inviterer læseren til at tolke med. "Siri ser sig omkring. Det synger i sivene. En skæv tone, der skærer sig ind i Siris knogler. Og kulden. Det er endnu koldere, end det var før. Fuglene er helt stille.
Hårene rejser sig i Siris nakke. Langsomt vender hun sig om mod midten af søen. Så skriger hun."
Siri kan ikke glemme Lina, men så starter en ny pige med mærkelige slangetatoveringer i klassen.
Adams lillesøster går ned til søen om natten og stirrer ned i det grønne lys.
Og Frida sender beskeder på Facebook. Men kan det virkelig lade sig gøre, når hun er død?


Da jeg satte mig med "Sprækker i virkeligheden" vidste jeg ikke rigtigt, hvad jeg kunne forvente. Selvfølgelig havde jeg en klar fornemmelse af, at den nok ville være creepy, men udover det vidste jeg intet. Jeg kender ikke til nogle af forfatternes tidligere udgivelser, udover at jeg har hørt de skulle være gode. Jeg var derfor spændt på, at give mig i kast med denne novellesamling. "Sprækker i virkeligheden" var dog ikke lige så uhyggelig som jeg havde regnet med, men den var mystisk og meget tankevækkende!

"Sprækker i virkeligheden" består af otte noveller, og jeg vil derfor ikke gå i dybden med de forskellige historier, da jeg ikke vil spoile noget, men derfor mere snakke om bogen som helhed. Mange af historierne fangede mig, men jeg synes de var mere mystiske og spændende, end de var decideret uhyggelige. Jeg kunne f.eks. godt lide novellerne "Dumme ko" og "En tom stol", hvor der var en meget creepy stemning, i både omgivelserne og de tanker der kører i hovedpersonernes sind. 
Der var dog en del af novellerne, udover de før nævnte, som satte tankerne i gang, da de alle tager nogle psykiske elementer i brug, og rigtig leger med både karakterenes og læserens hoved, hvilket jeg rigtig godt kunne lide. En del af historierne endte dog meget brat, og jeg følte ikke rigtig at man fik en forløsning. De meget åbne slutninger kan være virkelig fede, men i dette tilfælde synes jeg, at mange af historierne sagtens kunne have været længere, da jeg ofte sad tilbage med en følelse af at mangle noget.

En ting som jeg til gengæld virkelig godt kunne lide ved "Sprækker i virkeligheden" var, at de alle kører på det psykologiske, og som der står på forsiden, tager bogen fat i fantasiens mørke kroge. Man er derfor som læser lige så meget på bar bund, som karakterende i historierne. Man ved aldrig rigtig, hvad der foregår, og om man virkelig kan stole på de ting man ser og som sker omkring én, hvilket jeg synes var fedt. Ofte synes jeg uhyggelige historier tager emner som er mere paranormale op, men vores psyke og mentale helbred kan være lige så skræmmende som klovne og spøgelser, hvis ikke mere. Derfor synes jeg det var forfriskende og skønt at læse denne type gyser noveller, og få et kick ud af det. 

Camilla Wandahl og Caroline Ørsum har skrevet fire noveller hver, og har derfor ikke skrevet nogle af dem sammen, sådan som jeg troede. Dette kan man dog ikke mærke, og hvis man ikke vidste det, ville man tro at alle otte noveller var skrevet af den samme, hvilket jeg synes er rigtig godt gået. De skriver begge rigtig godt, og man bliver grebet af deres ord.

"Sprækker i virkeligheden" er en god og mystisk samling noveller, der giver stof til eftertanke. Den indeholder mange gode elementer, som man vil kunne tage op til diskussion i forhold til mentalsundhed. Så hvis du er vild med historier der kører meget på det psykologiske og leger med din hjerne, så er "Sprækker i virkeligheden" et godt bud!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar