fredag den 18. maj 2018

"Heksejægerens bytte" (Dragernes Konge #1) af Pernille Eybye

"Heksejægerens Bytte" af Pernille Eybye, af forlaget Tellerup, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Tellerup, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Heksejægerens bytte" handler om Taysin og Lill der må flygte fra alt de kender, da en gruppe heksejægere kommer til deres by. I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan. Nu ulmer oprøret... Taysin bor i den lille by Gida. Fjernt fra landets hovedstad og kongens soldater byder livet som smed ikke på mange overraskelser. Han er hemmeligt forelsket i den urtekyndiges datter, Lill, som af mange anses for at være skør. Hun tilbringer de fleste af sine dage alene og får sjældent lov til at omgås byens beboere. Taysins fredelige liv ændres den dag, hvor en familie på flugt fra kongens heksejægere har brug for hans hjælp. For i Perina er det forbudt at besidde magisk kraft. Hekse og troldmænd jagtes skænselsløst, og alene det at hjælpe dem kan betyde dødsstraf. 

Jeg har altid fundet hekse og deres kræfter spændende, og jeg var derfor spændt på at læse denne fantasybog, hvor det er livsfarligt at være heks eller troldmand. "Heksejægerens bytte" skuffede bestemt ikke, da den var rigtig god og meget medrivende!

Jeg holdt meget af bogens to hovedpersoner, Taysin og Lill. 
Taysin er en utrolig sød og loyal fyr, der hjælper alle dem han kan, også selvom det kan få konsekvenser. Han er meget modig, og sætter lidt for ofte andres behov før sine egne. Derudover er han forelsket i Lill, og har været det i mange år, han tør bare ikke sige det til hende.
Lill er en meget genert og tilbageholden pige. Hun holder sig for sig selv, både fordi hun er nervøs omkring folk, men også fordi hendes far ikke vil have hun går ud alene, desuden synes folk hun er en særling. Hun er sød og hjælpsom, og hvis Taysin beder hende om noget, stiller hun næsten ikke spørgsmålstegn ved det. Hun er nemlig forelsket i ham, men tør ikke sige det til ham. 
Artain synes jeg var en ret interessant karakter. Han er heksejæger, og en modbydelig en af slagsen. Han elsker at pine folk, og har en evne til at få dem til at snakke. Selvfølgelig hadede jeg ham, men der var nu noget spændende over ham, som jeg håber bliver udforsket mere i de næste bøger.

"Heksejægerens bytte" finder sted i Landet Perina. Jeg kunne nemt se byerne, med de snørklede gader og små boder for mig, samt landskaberne med deres støvede veje. Det hele er rigtig godt beskrevet, og vi bliver taget med til rigtig mange forskellige steder. Desuden indeholder bogen et kort, hvilket er noget jeg normalt elsker. Dette kort er da også rigtig flot, men jeg synes det er lidt underligt at det ikke er alle byer og steder der bliver vist på kortet. Jeg savnede i hvert fald, at man meget tydeligere kunne følge deres rejse ved hjælp af kortet. 

"Hun knyttede hænderne og gjorde hvad hun kunne for at blive ved med at trække vejret. Den viden at hun snart skulle dø, splintrede tankerne, men den var samtidig så uforståelig at et tæppe af uvirkelighed lagde sig omkring hende."

Bogen er bygget sådan op, at kapitlerne bliver fortalt af enten Taysin eller Lill, dog ikke i jeg-form. Jeg kan rigtig godt lide denne måde at fortælle historier på, da jeg synes det er fedt at komme ind i hovederne på de forskellige karaktere, og høre deres tanker og mærke deres følelser. I dette tilfælde følges personerne godt nok ad på deres rejse, men de har begge forskellige oplevelser af begivenhederne. Derudover har både Taysin og Lill en hemmelighed, og det var interessant at høre deres tanker om dem. Især Taysins hemmelighed er jeg nysgerrig efter at få mere af vide, men forhåbentlig kommer der mere om den i de næste bøger. Desuden var det også lidt sjovt at høre deres tanker om hinanden, da de er forelskede i hinanden, uden at den anden dog ved det. Deres forelskelse blev dog lidt irriterende til sidst, da de bruger hele bogen, som er på lidt over 600 sider, på at misforstå hinandens signaler og være usikre, og der er også lidt trekantsdrama involveret. Det blev lidt for meget til min smag, og jeg blev ret irriteret på dem. 

Når det så er sagt, så er "Heksejægerens bytte" en rigtig god, spændende og medrivende bog, der holder sine læsere fangede. Nogle gange kunne den godt virke lidt langtrukken, men så lige pludselig sker der en hel masse, og plottet udfolder sig på måder der ofte kom bag på mig, hvilket var super fedt. Bogen holdt mig fast, og den var rigtig svær at ligge fra sig, især når et kapitel endte på en spændende cliffhanger. Jeg er i hvert fald spændt på at høre mere om Taysins hemmelighed, kong Tarodan og generelt bare, hvad der videre skal ske med karakterende.

Desuden er jeg ret spændt på den næste bog i serien. Serien "Dragernes Konge" er nemlig et samarbejde mellem Pernille Eybye og Carina Evytt. Den næste bog i serien er derfor skrevet af Carina Evytt, og handler om nogle andre karaktere end dem vi har lært at kende i denne bog. Jeg er ret spændt på, hvordan det kommer til at fungere, og hvordan de to historier kommer til at hænge sammen. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar