torsdag den 4. oktober 2018

Forpremiere på filmen "Vildheks"

*Eventet var sponsoreret af forlaget Alvilda*

I sidste uge havde jeg den fornøjelse, at være blevet inviteret ind til forpremiere på filmatiseringen af "Vildheks", af forlaget Alvilda. Filmen er baseret på Lene Kaaberbøls bog af samme navn.

"Vildheks" handler om 12 årige Clara som bruger sin tid på skole og bedstevennen, Oskar, men efter Clara en dag bliver angrebet af en sort kat, ændres hendes liv. Da katten har gjort Clara alvorlig syg, tager hendes mor hende med ud til mosteren Isa, som er en vildheks. Her finder Clara ud af, at hun også tilhører en gammel slægt af vildhekse med helt speciel kontakt til naturen og dyrene.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg aldrig har læst "Vildheks" bøgerne, men jeg har hørt så utrolig meget godt om dem. Derfor var jeg også hurtig til at svare ja tak, da forlaget Alvilda spurgte om jeg kunne tænke mig at se den. Min nysgerrighed var vakt, og jeg var spændt på at se, hvad det hele handlede om.

Jeg drog derfor mod Valby, og Nordisk Film, hvor jeg mødtes med Ann-Kristine som har bloggen Ord fra en bibliofil, og Sabrina som har bloggen Sabrina's blog. Vi fulgtes hen til Nordisk Film, hvor vi efter lidt ventetid blev lukket ind i en lille biografsal. På sæderne blev vi overrasket med en fin lille goodiebag, fyldt med lækkert "Vildheks" merchandise, og lækre gourmet vingummier fra Wally and Whiz, som jeg nød under filmen.

Inden filmen startede dukkede de to piger op der spiller henholdsvis Clara og vildhekselærlingen Kahla, samt filmens instruktør. De fortalte lidt om deres roller, og hvordan det var at filme. De var der meget kort, og efter de gik, startede filmen.

Jeg er altid lidt skeptisk, når jeg sætter mig og ser en dansk film, især en dansk film med børn, da jeg ofte synes det hele virker så påtaget og falsk, og som om de står og læser op. Men her overraskede "Vildheks" mig positivt. Jeg følte ikke at børneskuespillerne læste op fra et manuskript, og de virkede alle meget ægte i deres reaktioner igennem filmen, og de tre børn havde bare generelt en rigtig god kemi, igennem hele filmen. Så bare pga. det, var det en rigtig god oplevelse.

Derudover er filmen bare super flot, både scenografien, men også filmens special effects, der er rigtig godt lavet. Den er filmet i bl.a. Ungarn, og naturen i den er for vild. Den er så smuk, og så passende, til en fantasy/ eventyrfilm, hvor det handler om naturen, den vildeverden og alle dens dyr. Jeg savnede dog lidt det danske, når Clara cyklede hjem fra skole, da det var tydeligt at det ikke var en dansk by, og det synes jeg var ærgerligt.

Men alt i alt var det en rigtig god film, fyldt med magi, venskab og action. Den er klart anbefalelsesværdig, og et rigtig godt bud til familiehygge i efterårsferien.
"Vildheks" kan ses af alle, men anbefales fra 7 år, da den til tider er lidt uhyggelig.

"Vildheks" har premiere d. 11. oktober.




Traileren er fundet på youtube.com, af Nordisk Film.


2 kommentarer:

  1. Det var så godt lige at se dig inden! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde søde Rikke, det var så hyggeligt :) Og heldigt du ikke var smuttet inden :) Men vi mødes jo nok på Bogforum, hvor vi kan snakke lidt mere! <3

      Slet