onsdag den 5. december 2018

Bogforum 2018 - Dag 1

Min weekendbillet var venligst sponsoreret af Bogforum.

Igen i år var jeg afsted på Bogforum, og traditionen tro var det i selskab med min gode veninde, og medblogger, Louise. Denne gang havde vi besluttet at tage afsted i flere dage, bare for at prøve det af. Vi var afsted fredag og lørdag, og de får hver deres indlæg, så indlæggende ikke bliver mega lange.

I år mødtes vi lidt senere end vi plejer. Vi startede med at gå lidt rundt, indtil vi skulle over og høre Louise O'Neil fortælle om sin bog "Skabt for dig". Da vi gik hen til Tranescenen, hvor hun skulle komme på, var der lige startet et interview med Tina Horsted om hendes bog "Medicinsk cannabis", der tager nogle af myterne/ fordommene om medicinsk cannabis op, og snakker om de positive effekter det kan have for nogle menneskers livskvalitet og helbred. Det var faktisk utrolig interessant.

Efter det kom Louise O'Neil på, og hun fortalte om sine bøger "Hun bad selv om det" og "Skabt for dig". "Hun bad selv om det" handler om voldtægt, og den snak og anklage om skyld der ofte følger, for kan det være ofrets egen skyld? Derudover handler den om, hvordan nogle unge mennesker, desværre, bruger de sociale medier til at udstille og udelukke andre mennesker. Det var utrolig spændende at høre forfatterens holdninger til dette og om hendes motivation til at skrive den, og "Skabt for dig", der er hendes seneste udgivelse. Louise O'Neil anser sig selv som feminist, og ville godt have fortalt sit yngre jeg, at hun var god nok som hun var, og ikke skulle kigge på de sygeligt tynde modeller i modemagasinerne. Hun led nemlig af anoreksi, da hun var yngre. Hun ønskede en bedre verden for fremtidens piger, og stiller i sine bøger spørgsmålstegn ved det samfund vi lever i i dag, og det syn der er på kvinder. Det var meget interessant at høre om, og jeg er blevet meget nysgerrig på at læse hendes bøger.

Derefter gik vi hen til Turbines stand, da jeg gerne ville høre Tobias Stenbæk Bro fortælle om sin fantasyroman "Væddermændenes nat". Jeg havde nemlig hørt meget godt om den, så var nysgerrig efter at høre mere, da det nemlig er fantasy til voksne. Han fortalte lidt om karakterende, og sin inspiration til historien, samt hvad vi kunne forvente os i forhold til den næste bog i serien. Den lyder ret spændende, så tror jeg skal have fat i den en dag.

Bagefter gik vi lidt rundt igen, vi ville have været ovre og høre noget om gentællinger af Edgar Allan Poes historier, men det var lidt noget andet vi havde forestillet os, så vi endte med at gå videre. Vi endte med at gå forbi scenen ved Lindhardt og Ringhofs stand, hvor Sara Bouchet, forfatteren til "Savas vidner", var i samtale med Cecilie Wessel Fyhn og Julia Lahme. Så der fik jeg lige en krusedulle i den, hvilket jeg er rigtig glad for.

Næste punkt på dagsordenen var Malene Sølvsten, som fortalte om sidste bind i Ravnenes hvisken. Jeg har endnu ikke fået læst bog 2, men jeg glæder mig helt vildt. Jeg fik dog ikke hørt alt, da jeg skulle skynde mig over i BørneBogforum, hvor Josefine Ottesen signerede, og det kunne jeg jo ikke gå glip af. Jeg havde taget min tre bøger om Roselil med, og hun blev glad for at se de gode gamle bøger, med den første forside, og jeg fik fortalt at jeg havde fået dem læst højt, og efterfølgende læst dem selv.
Da jeg havde fået hendes signering gik vi ind til voksenBogforum, da Louise skulle høre Gina Jaqueline, men da jeg ikke kender til hende, gik jeg over for at få signeret "Verden styrter" af Malene Sølvsten. Malene Sølvsten var rigtig sød til at snakke med og stille spørgsmål til sine fans, hvilket var super fedt, og hun kunne godt genkende mig, både fra min tid hos forlaget Carlsen, men også fra andre bogmesser sidste år, hvilket var ret vildt!

Derefter havde vi ret god tid før vi skulle noget igen, så den tid blev brugt på at kigge, og især ovre i BørneBogforum, hvor der simpelthen er så hyggeligt. Jeg var desuden også henne og hilse på dem fra forlaget Carlsen, og det var simpelthen så dejligt at se dem alle igen.

Sidst på dagen hørte vi Jessica Fellowes, der fortalte om sin bog "Mitford mordene". Hun fortalte om sin onkel Julian Fellowes, der er skaberen af "Downton Abbey" og forfatter til "Belgravia", og hvordan han var hendes sparringspartner, men også hvorfor det af samme grund havde været utrolig vigtigt for hende, at vise at hun godt kunne skrive selv, og at det ikke bare var hendes onkels fortjeneste. Derudover fortalte hun om sin inspiration til historien, og hvordan karakterende både var inspireret af kendte personer og af familiemedlemmer, men selvfølgelig med fiktive begivenheder. Det var meget spændende, og jeg blev helt nysgerrig på bogen, så måske den skal læses en dag.

Efter Jessica Fellowes skulle vi vente på at klokken blev 19, hvor Plusbog.dk ville uddele prisen som årets bogblogger. Louises blog, The Secret Life of a Book Collector, var en af de sidste fem nominerede, hvilket er super sejt! Louise var af samme grund blevet inviteret til uddelingen, og havde fået lov til at tage en ven med, og det blev så mig, yeah! 😃
Nå, men først skulle årets forfatter kåres, og den pris gik til Anne Mette Hancock, på baggrund af hendes forfatterskab til "Ligblomsten" og "Mercedessnittet". Og så blev det endelig tid til at kåre vinderen af Danish Book Blog Award. Prisen blev overrakt af sidste års vinder, Kathrine Bach Pachniuk som står bag bogbloggen, Bibliotekattens Bøger. Vinderen dette år blev Bogoplevelsen.dk, og der skal lyde et stort tillykke til Mette Sofie Kirkedal, der er bloggeren bag. Da begge priser var blevet uddelt var det tid til at tage hjem. Så jeg forlod et meget tomt Belle Center, godt smadret efter en lang, men rigtig god og spændende dag.

Det var så alt for denne gang, og det blev et ret langt indlæg alligevel. Du kan læse mere om min lørdag snart. Herunder kommer lidt stemningsbilleder fra fredagen.

























Ingen kommentarer:

Send en kommentar