fredag den 15. november 2019

"Kirsebærpigen" af Tomas Lagermand Lundme

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Kirsebærpigen" af Tomas Lagermand Lundme, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

"Kirsebærpigen" handler om en piges første møde med kærligheden, og hvordan den nærmest besætter hende. Det er hendes første møde med kærligheden, og pludselig fylder den alt. Men han har en anden, så hun må lære at bestemme. Kærligheden skal adlyde hende. Han er selv ude om det. 

Jeg var ret spændt på at læse Carlsens billednoveller for unge, da jeg synes det er et virkelig fedt koncept, som jeg tror kan blive meget populært. Det er i hvert fald en smart måde, at nå ud til den unge målgruppe, og især den del af målgruppen der normalt ikke læser. For her kommer en lille og overskuelig bog med illustrationer, som på trods af sin størrelse, berører hårde emner og stærke følelser. Følelser som kan være svære at sætte ord på, for mange unge mennesker. Men disse bøger gør det på sparsom plads, i stedet for en lang historie på mellem 300-500 sider, ja så gør de her det på knap 50 sider. Det er sgu meget godt gået. Der er blevet sagt om novelleserien, at det er korte historier med meget på hjertet, og det er de virkelig. Her kommer min anmeldelse af "Kirsebærpigen" af Tomas Lagermand Lundme. 

Det er første gang jeg læser noget af Tomas Lagermand Lundme som ikke er en børnebog, men jeg må sige, at han skriver godt og fængende, også til den lidt ældre målgruppe. "Kirsebærpigen" er en rigtig god, rørende og lidt rå historie, som holdt mig fanget fra start til slut.

"Kirsebærpigen" handler om en pige der bliver forelsket i en dreng, som hun kysser til en fest. Hun kalder ham for kærligheden. Det er hendes første møde med kærligheden, og den opsluger hende fuldstændigt. Det ender dog ikke som hun havde regnet med, da hun opdager han har en kæreste. Hun fortæller hvordan kærligheden gør hende sårbar og syg, hvilket passer meget godt, med den sindsstemning hun giver udtryk for hen af vejen i historien. Hun bliver mere og mere dominerende, og til tider ret skræmmende, i sit begær efter at kontrollere kærligheden. Hun bliver nærmest besat af kærligheden, og gør alt for at den fungerer sådan som hun forestiller sig, kærlighed er. Jeg har læst den flere gange, fordi jeg blev så forvirret over slutningen, og hvad det er hun gør, og jeg må indrømme, jeg har stadig ikke rigtig regnet det ud, hvilket jeg både synes er lidt fedt, men også lidt irriterende. Men sådan er det jo ofte med noveller, de ligger ret meget op til fortolkning, og sådan som jeg fortolker det, så går hun ret drastisk til værks til sidst, hvilket jeg nu egentlig synes passer meget godt til handlingen, og den fortolkning jeg har af hende.

"Kærligheden gjorde mig sårbar. Du havde set det. Kærligheden havde set min feber. Du kunne tale til den. Du kunne gøre mig mere syg. Ja, fordi du ikke elskede mig, som jeg elskede dig."

Billednovellen er illustreret af Anna Jacobina Jacobsen, en illustrator jeg har holdt af i mange år snart. Hendes meget yndige og poetiske streg, komplementerer rigtig fint historien, og de stemninger der er. Hendes illustrationer viser på en meget skrøbelig og fin måde, og også lidt dyster måde, hvordan hovedpersonens følelser tager over, og hvordan de bliver alt opslugende, og trækker og fylder i hende.

"Kirsebærpigen" er en god, barsk og rørende fortælling om en stormende forelskelse, ulykkelig kærlighed, og hvor let det er at miste kontrollen over sig selv og kærligheden. Hovedpersonens følelser er meget intense, og man bliver grebet af den, og kan virkelig mærke hendes vrede og frustrationer ud gennem siderne. Jeg synes det er en ret interessant historie med en del lag, som har gjort mig ret forvirret. Men selvom jeg tolker historien på en måde, kan det jo sagtens være at du vil tolke den på en anden, hvilket jo egentlig er ret spændende.

"Det var forkert. Du skulle være god. Du skulle ikke gøre mig ondt. Når du gjorde det, var du selv ude om det."

Jeg kan rigtig godt lide Carlsens Billednoveller, og glæder mig til at blive rørt og provokeret af de forhåbentlig kommende noveller. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar