søndag den 5. januar 2020

"Anker og chokoladeulykken" af Alberte Winding

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Anker og chokoladeulykken" af Alberte Winding, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★☆☆

Fra bagsiden:
Hjemme hos Anker har de fået en ny sofa. Den har været dyr, og man må endelig ikke spise i den. Anker ligger og ser tennis sammen med far. Lige indtil han skal i seng. Men da Anker vågner næste morgen, kan han næsten ikke tro sine egne øjne: Der er sket en chokoladeulykke!

Jeg har tidligere læst de to første historier om den fjollede, søde dreng Anker og hans utålmodige far, og jeg var meget glad for dem. Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at jeg skulle læse mere om Anker. "Anker og chokoladeulykken" er en sød og hyggelig bog, som fik mig til at smile under min læsning.

Anker er lige så sød og fjollet i denne bog som i de tidligere. I denne bog, hvor de har fået ny sofa, ønsker han at klatre rundt på kanten af den, hoppe i den og spise marmelademadder i den, hvilket hans mor ikke er så begejstret for. Hans mor tager dog noget af det sjove væk fra sofaen, da han ikke må hoppe i den, og han skal spise sine madder oven på et tæppe, så han ikke spilder på sofaen og griser den.
Han får ikke testet sin fars tålmodighed så meget i denne bog, hvilket jeg lidt havde håbet på, da det var virkelig sjovt i de tidligere bøger.

"Anker og chokoladeulykken" tager endnu et relaterebart hverdagsscenarie op, og stiller spørgsmålstegn ved sofaens funktion og prøver at lære Ankers forældre, og alle os andre, at sige pyt, for ja, en sofas betræk kan vaskes. Jeg smilte da problematikken omkring sofaen, og det med at spise marmelademadder kom op, og at den havde været dyr, så man skulle passe godt på den. For hold op, hvor er det noget jeg kan nikke genkendende til. Jeg prøver også at passe på min sofa så den ikke bliver griset, men det er jo egentlig lidt fjollet, når den i princippet bare kan vaskes, heldigvis er den ikke hvid som i bogen. 

"'Det er mest mors sofa,' siger far. Det kan Anker godt forstå. Mor ser så glad ud, når hun går gennem stuen og kigger på den."

Bogen er på ca. 30 sider og anbefales til de 2-5 årige. Der er ikke meget tekst på siderne, men de er prydet med C. Bigums sjove illustrationer. C. Bigums lidt skæve, tossede streg passer rigtig godt til historien og en fjollet og kreativ dreng som Anker.

"Anker og chokoladeulykken" er en hyggelig og god bog, og en sød fortsættelse på serien om Anker, men de kan sagtens læses uafhængigt af hinanden. Serien kommer med emner fra hverdagen, som de fleste børn vil kunne genkende, hvilket de kan hygge sig med. Os voksne vil i nogle tilfælde også kunne genkende lidt af os selv i forældrene, jeg kan i hvert fald, og mit barn i Anker, hvilket også er meget hyggeligt. Jeg hyggede mig under min læsning, men jeg synes ikke den var lige så underholdende som de tidligere bøger, men den var stadig meget sød, og jeg glæder mig til at læse mere om Ankers hverdag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar