mandag den 25. maj 2020

"Grydeklar - Godnathistorier der får børn til at smile i søvne" af blandede forfattere


*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Grydeklar - Godnathistorier der får børn til at smile i søvne" af Anne-Marie Donslund, Andreas Nederland & Frederik Hansen, Gitte Løkkegaard, Hella Joof, Kim Fupz Aakeson, Lars Daneskov, Line Knutzon, Maren Uthaug, Nikolaj Stokholm, Jacob Riising & Jesper Roos Jacobsen og Thomas Brunstrøm, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★☆☆

Fra bagsiden:
Da Selma kommer hjem, ligger der en træt statsminister i haven. Han har haft en møgdag og gider faktisk ikke være statsminister længere. Drengen Vagn bor i Husum og har en mor, der er så nærig, at gæsterne selv skal have kage med, når han holder fødselsdag. Og så er der drengen Albin. Hans mor flytter hjemmefra, og det går allerede galt første morgen, da han taber en skål havregryn, som ryger ud af vinduet og rammer en mand lige i hovedet. 
Grydeklar er en samling godnathistorier, der nok skal få børn til at falde i søvn med et smil på læben.

Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente, da jeg fik denne bog i hånden, men efter at have bladret den hurtigt igennem og derefter kigget på historiernes titler, kom jeg frem til, at det nok var nogle lidt politisk ukorrekte, fjollede og måske lidt bizarre historier, hvilket det også var. "Grydeklar" er en god og underholdende samling af gakkede historier.

"Grydeklar" indeholder 11 historier af både børnebogs forfattere og komikere. Under min læsning af de forskellige historier, blev mine tanker ledt hen på Sallies historier af Kim Fupz Aakeson, som jeg så i tv da jeg var barn. De er nemlig lige så skøre, og med sjove slutninger, der for det meste har en vigtig pointe. Jeg kunne især godt lide "Farve-Laura", "Viggos nye mor", "Verdens kedeligste dreng", "Den blegeste bangebuks" og "Pigen, der var et dumt svin". De handler mere eller mindre alle om børn, hvor deres forældre ikke helt forstår dem, og enten synes de er lidt for sprælske, lidt for uartige, lidt for kedelig, lidt for bange eller generelt bare nogle dumme svin. De har så også nogle ret vigtige pointer, som at acceptere sig selv og hinanden, præcis som vi er, og at man skal turde at skille sig ud. Dette går igen i mange af historierne, da de fleste handler om mobning, eller at man skal acceptere det anderledes, også selvom det kan virke for farvestrålende og mærkeligt, eller måske endda kedeligt. Vi er nemlig alle gode nok lige som vi er. Ja, måske har man nogle andre styrker end ens familie, hvilket man kan benytte sig af i forskellige situationer, som når man skal sige fra, når nogle springer én over i køen i supermarkedet. 

Nogle gange blev det hele dog lidt for meget for min smag, og det var ikke altid lige min humor. Enkelte af historierne kunne efter min mening godt have haft en tydeligere pointe, deres emne taget i betragtning. Personligt synes jeg også, at der er lidt mange bandeord i nogle af dem. Jeg ved godt at mange børn synes bandeord er sjove, men mange af historierne i denne bog flyder over med bandeord. Det bliver lidt overdrevet og virker mere påtaget end naturligt, hvilket jeg synes er lidt ærgerligt, for det kan da godt være sjovt med lidt banderi hist og her.

"Grydeklar" er skrevet i et let og forståeligt sprog. Der er et godt flow i bogen, og med historier der alle er på omkring 10 sider, er det hurtigt at læse en historie, hvilket gør at den passer rigtig godt til højtlæsning, og som en hurtig godnathistorie. Alle bogens historier er fint illustreret af Thorbjørn Christoffersen, der med en humoristisk streg får alle karakterende frem på fineste vis. Illustrationerne er sjove, og giver lige det ekstra til historierne. 

"Grydeklar" er en god, hyggelig og spøjs samling historier, om en broget samling mennesker. Historierne ramte ikke altid lige min humor, men jeg er jo heller ikke lige i den rette målgruppe. Jeg er dog sikker på, at mange børn på omkring 6 år, vil finde historierne sjove, og ja, måske endda falde smilende i søvn.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar