fredag den 22. maj 2020

"Valhalla i nye hænder" (Valhalla #0,5) Hyldest album med mere end 50 tegneserieskabere

 *Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Vahalla i nye hænder" tegnet og fortalt af Jussi Adler-Olsen, Flemming Andersen, Natalia Batista, Peter Becher Damkjær, Martin Bigum, Benni Bødker, Thierry Capezzone, Ole Comoll, Morten Dürr, Johan Egerkrans, Sara B. Elfgren, Bjørk Mathias Friis, Måns Gahrton, Konrad Nuka Godtfredsen, Bo Green Jensen, Bjarne Hansen, Morten Hesseldahl, Bjarni Hinriksson, Lars Horneman, Christian Højgaard, Line Høj Høstrup, Haakon W. Isachsen, Lars Jakobsen, John S. Jamtli, Clara Lucie Jetsmark, Daan Jippes, Karl Johnsson, Peter Kielland-Brandt, Dan R. Knudsen, Henning Kure, Tormod Løkling, Jan Lööf, Peter Madsen, Arild Midthun, Ingo Milton, John Kenn Mortensen, Søren Mosdal, Karsten Mungo Madsen, Bjørn Ousland, Ole Pihl, Henrik Rehr, Terkel Risbjerg, Niels Roland, Rune Ryberg, Claus Rye Schierbeck, Per Sanderhage, Palle Schmidt, Mårdøn Smet, Jan Solheim, Erling Stenby, Eva Stenby Carlsen, Patrick Steptoe, Stinestrengen, Karoline Stjernfelt, Tore Strand Olsen, Thomas Thorhauge, Johan Unenge, Per Vadmand, Lisbeth Valgreen og Anders Westerberg. Redigeret og tilrettelagt af Pia Christensen og Carsten Søndergaard, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★★☆

Fra bagsiden:
Mød Odin, Thor, Loke, Tjalfe, Røskva, Quark og alle de andre elskede figurer i et Asgård, et Midgård og et Udgård, som man aldrig har set dem før! 
Den store danske tegneserieklassiker Valhalla fylder 40 år, og det fejres af en lang række danske og internationale tegneserieskabere i et overflødighedshorn af en jubilæumsbog - som har fået titlen VALHALLA I NYE HÆNDER. Fyldt til bristepunktet med underfundige kærlighedserklæringer, satiriske udlægninger, alternative versioner og personlige erindringer i tegneserieform om den største danske tegneseriesucces nogen sinde. Samt en helt ekstraordinær Valhalla-tegneserie af (og om) Henning Kure og Peter Madsen selv. 

Jeg har aldrig været den store tegneserielæser, men serien om Valhalla har fulgt mig siden jeg var lille, hvor jeg flere gange lånte dem på biblioteket, fordi jeg blev draget af de smukke illustrationer. Desuden har tegneserierne haft betydning for min viden om de nordiske guder og sagnene om dem. Jeg var derfor spændt på at læse "Valhalla i nye hænder", og se hvordan Valhalla universet har haft betydning for så mange forskellige mennesker, i løbet af sine 40 år.
"Valhalla i nye hænder" er en virkelig fin og hyggelig kærlighedserklæring, til en af de mest elskede tegneserier i Danmark. 

"Valhalla i nye hænder" er en kæmpe kærlighedserklæring til de klassiske Valhalla tegneserier. Der er rigtig mange forskellige inde over denne bog, der hver især bidrager med deres historier eller tegninger. De fortæller alle, på den ene eller anden måde, hvordan Valhalla tegneserien har haft indflydelse på deres liv, og hvad de har betydet for dem. Det er blandt andet erindringer om Valhalla og dens tilblivelse, der er nyfortolkninger af de velkendte historier, som beretninger om, hvad der skete efter ragnarok og hvad guderne laver nu. Der er en fortælling om, hvordan skaberne, Henning Kure og Peter Madsen, fandt på Valhalla, der er en Valhalla quiz og sågar en komisk tegneserie om, hvordan en nordmand fik samme idé, men fandt ud af at de skide danskere allerede havde snuppet den.

Jeg kunne specielt godt lide StineStregens tegneseriestribe om sig selv, hvor hun virkelig fangirler over Valhalla og Peter Madsen. Derudover kunne jeg også virkelig godt lide Henning Kure og Peter Madsens eget bidrag, i form af en tegneserie omkring tilblivelsen af Valhalla og deres møde med Thor og Loke. Men "Valhalla i nye hænder" rummer virkelig mange gode historier og flotte illustrationer, og alle forfattere og illustratorer er utrolig dygtige.

"Valhalla i nye hænder" bør læses af alle fans. Jeg tror i hvert fald, at hvis man er meget inde i Valhalla tegneserierne, og kender både historierne og lidt til skaberne, så vil den være et hit. Man lærer en del om Henning Kure og Peter Madsen, og mange af de andre der har været inde over Valhalla gennem tiden. Men de mange kærlighedserklæringer og venskabelige drillerier bliver også meget interne, så der var enkelte ting som jeg ikke helt fangede. Men jeg hyggede mig, og jeg finder det utrolig rørende, hvordan en tegneserie kan røre og betyde så meget for folk, selv her 40 år senere.

"Valhalla i nye hænder" er en rigtig god og hyggelig samling af tegneserier, tekster og illustrationer. Den er fyldt med søde og sjove historier, og jeg smilte flere gange under min læsning. Hjemme hos os nyder vi stadig at læse Valhalla, og jeg tror næsten at Valhalla tegnefilmen er en af min mands yndlings, så vores drenge skal også nok blive præsenteret for dette univers når de bliver gamle nok. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar