onsdag den 2. september 2020

"Drages nye ven" og "Drages tykke kat" af Dav Pilkey

*Anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Drages nye ven" og "Drages tykke kat" (org. titler "A friend for Dragon" og "Dragon's fat cat") af Dav Pilkey, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. 1991 og 1992, men genudgivet i 2019). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Camilla Schierbeck. Begge bøger modtager samme antal stjerner.
★★★★☆

Fra bagsiden af "Drages nye ven":
Drage er ensom. Han går ud for at finde en ven. Så falder et æble ned i hovedet på ham, og slangen får Drage til at tro, at æblet kan tale. Men kan Drage være venner med et æble?

Fra bagsiden af "Drages tykke kat":
Drage har fået kat. Men han ved ikke, hvordan den skal passes. Og han ved ikke, hvordan den skal fodres. Det er lidt svært at have kat. Men Kat er FULD af overraskelser. 

Jeg har tidligere læst "Hundeånde" af Dav Pilkey, som jeg havde det lidt blandet med, så jeg var lidt spændt på, hvordan disse to bøger om Drage ville være. Jeg er dog ret vild med drager, så der var ingen tvivl om, at de skulle læses. De to bøger, "Drages nye ven" og "Drages tykke kat", er nogle rigtig søde og hyggelige bøger, som overraskede mig, og fik mig til at smile flere gange.

Bøgerne handler om den søde, lille, små naive drage Drage, som er meget hjælpsom og beskyttende overfor dem han har kær. Han er dog meget ensom, for egernet har for travlt, flodhesten er for træt og krokodillen er for sur til at være hans ven. Drage sætter sig under et æbletræ, og her ser slangen på bedste slangevis, sit snit til at lave lidt sjov, som slanger jo gør. Den får Drage til at tro æblet kan snakke, og de to bliver venner. Æblet bliver dog utrolig stille da de kommer hjem, så Drage bliver meget urolig og tager det med til læge. 
Derudover har Drage lidt svært ved at passe på katten Kat, som han finder forfrossen udenfor. Kat har nogle stinkende problemer og Drage ved ikke, hvad den spiser eller hvordan man træner en kat. Dyrehandleren kan måske hjælpe, men så overrasker Kat ham. 

Historierne om Drage er nogle utrolig søde, charmerende og humoristiske historier, der fik mig til at smile flere gange under min læsning. Bøgerne er på ca. 72 sider, med en smule tekst på hver side og stor skrift, så de er overskuelige at læse. Hver side er fyldt med farver og illustrationer, som er fulde af liv og glæde. Det er Dav Pilkey selv der har illustreret dem, og det er gjort med hans meget karakteristiske, lidt skæve  og barnlige streg, der emmer af humor. De er farvestrålende og sjove, og man bliver som læser draget af dem. 

Serien om Drage er en hyggelig, god, sød og sjov serie, om en meget omsorgsfuld Drage, der har en masse kærlighed at give af. De er perfekte til en hyggelig højtlæsningsstund fra ca. 3 år og op, men kan også bruges som selvlæsning fra ca. 7 års alderen. Jeg hyggede mig meget med at læse dem, og både mine drenge og jeg var meget optaget af illustrationerne, og hvordan det skulle gå for Drage og hans ven æblet og med den tykke kat. Jeg glæder mig til at læse meget mere om Drage, og så håber jeg at han på et tidspunkt får en mere snaksaglig ven end et æble.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar