tirsdag den 29. september 2020

"Sherlock Holmes og Baker Street-forbandelsen" (Baker Street Akademiet #2) af Sam Hearn

*Lånt på biblioteket*
"Sherlock Holmes og Baker Street-forbandelsen" (org. titel "Baker Street Academy: Sherlock Holmes and the Baker Street Curse") af Sam Hearn, af forlaget Bolden, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Allan Poulsen.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Sherlock Holmes, John Watson og Martha Hudson er knap nok vendt tilbage fra ferie, før endnu et mysterium dukker op på Baker Street Akademiet! Hvad er det for en hemmelighed, akademiet gemmer på? Hvad er det, der lyser i mørket? Og spøger det virkelig? Tag med de tre venner på endnu et hæsblæsende eventyr! Og find ud af, om de når at løse gåden, før (GISP!) forbandelsen sker fyldest...

Jeg var ret begejstret for den første bog i serien om Baker Street Akademiet, og glædede mig derfor til at læse denne bog. "Sherlock Holmes og Baker Street-forbandelsen" er heldigvis lige så sjov, mystisk og spændende som den første, og jeg hyggede mig under min læsning. 

Vi følger John Watson som er startet på Baker Street Akademiet, hvor han er blevet venner med den lidt mystiske Sherlock Holmes, som er utrolig nysgerrig, og som har øje for den mindste detalje. 
Det var sjovt endnu en gang at følge de velkendte karakterer som børn, og se hvordan de udvikler sig. 
John og Martha er meget åbne og tror på at der sagtens kan være mere mellem himmel og jord, mens Sherlock mere stoler på fakta, og sådan noget som spøgelser findes i hvert fald ikke, selvom flere påstår de har set et. 
Jeg savnede dog Moriarty der ikke er så meget med i denne bog, kun igennem hånlige postkort som han sender Sherlock. Men han er forhåbentlig med i den næste bog, da han lige giver lidt ekstra liv til historien, i hans rivalisering med Sherlock. 
Der kommer nye personer til i denne bog, men hvordan hænger det hele sammen og er det alle som har rent mel i posen. 

"Smidig som en kat kom Sherlock lynhurtigt op og stå og begyndte meget dramatisk at undersøge væggen af bøger. Han pillede og trak og hmm'ed sig langs med reolen, indtil der undslap ham et tilfreds, "Sådan! Det var præcis det, jeg ledte efter." Han trak i en stor, læderindbunden, så der lød et blødt klik..."

"Sherlock Holmes og Baker Street-forbandelsen" er bygget op sådan at det er John Watson der fortæller historien, hvilket bliver gjort med en god blanding af tekst, billeder, postkort, noget der minder lidt om en dagbog og noget der er lidt mere tegneserieagtigt med talebobler. 
Måden hvorpå bogen er opbygget, og med et let forståeligt sprog, giver en overskuelig, sjov og anderledes læseoplevelse, med et godt flow. 
Det er Sam Hearn selv der har illustreret bogen, og det gør han rigtig godt, med en meget humoristisk streg, der virkelig vækker karakterende til live.

"Sherlock Holmes og Baker Street-forbandelsen" er en rigtig god, spændende og sjov bog, som jeg hyggede mig meget med. Den er fyldt med mystik og gåder, og så kommer der nogle twists her og der, som lige giver et nyt hint til mysteriet de skal løse. Bogen egner sig godt til selvlæsning fra omkring 9 år og op, men kan også sagtens bruges til en hyggelig højtlæsningsstund for de ca. 6-7 årige, da det ikke er en uhyggelig historie på trods af spøgelser og forbandelser, men mere er et spændende mysterium. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse videre i serien, og se hvad de kommer ud for næste gang. 

Denne serie er perfekt til børn der kan lide bøger ala "Wimpy Kid" og "LasseMajas Detektivbureau". 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar