tirsdag den 8. september 2020

"Livet - Illustreret" af Lisa Aisato

*Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup & Co, men alle holdninger er mine egne.*
"Livet - Illustreret" (org. titel "Livet - Illustreret") af Lisa Aisato, af Straarup & Co, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2019). Læst på dansk (org. sprog norsk), oversat af Per Straarup Søndergaard. 
★★★★★

Fra bagsiden:
Ingen illustrerer menneskers drømme, frygt og håb som Lisa Aisato. I denne bog har hun samlet sine bedste illustrationer - både klassikere og helt nye - og skrevet en livsbekræftende tekst om det liv, som vi alle forsøger at mestre. Kærlighed, sorg, tvivl og stor glæde bliver skildret i Aisatos særegne stil, som rører os i vores inderste. Bogen er inddelt i seks kapitler med illustrationer og tekster fra alle livsfaser: Barndommen - den åbne og nysgerrige tid, hvor sommeren var grønnere og vinteren hvidere. Ungdomstiden med sine følelsesstorme, livsafgørende øjeblikke og berusende venskaber. Voksenlivet med nyt ansvar og valg, der skal tages. Familielivet med kaos, tidspres og en stærk kærlighed. Det midaldrende liv med ro, stabilitet og nye muligheder. Og til slut alderdommen med livserfaring, sorg og stor frihed. Tegnet og skrevet til glæde og genkendelse for alle.

Jeg har længe ville læse denne bog, da den har fået så meget god omtale de sidste mange måneder, og det forstår jeg virkelig godt. For hold nu op en læseoplevelse, wow siger jeg bare. "Livet - Illustreret" er en fantastisk smuk, rørende, poetisk og filosofisk bog, som har fået en særlig plads i mit hjerte.

"Livet - Illustreret" viser de forskellige faser af livet, som vi alle går i gennem. Lige fra barndommen og den begejstring man havde der over de små ting, til ungdomslivet og den svære teenagetid, til studielivet, over i forelskelse, kærligheden til hinanden og de børn der måske kommer ud af det. Men den viser også de lidt sværere ting og hårde ting, som skilsmisser, ensomhed og døden. Men det hele bliver gjort på en virkelig fin og rørende måde. Jeg er næsten sikker på at alle, både børn og voksne, vil kunne spejle sig i denne bog, man vil måske bare læse teksterne og illustrationerne forskelligt, alt efter hvor man er i livet. Jeg kunne især genkende mig selv i forældreskabet, hvor man oplever nye sider af sig selv, på godt og ondt, og hvor man nyder de stille øjeblikke der indimellem kommer, men hvor man også oplever at føle en kærlighed så stor og inderlig, som man aldrig har følt det før. Mange af de andre stadier kunne jeg også relatere til, og så var der andre som vil komme senere, både ting jeg glæder mig til, men også ting der skræmmer mig lidt.

Bogen indeholder små korte tekster, der hver især beskriver et billede og en fase i livet. Men det der virkelig bærer denne bog er de super flotte og magiske illustrationer, som Lisa Aisato selv står bag. Hun er en vanvittig dygtig kunstner, og hun har med denne bog fået skabt et mesterværk, der vil komme til at røre mange. Den fik mig til at smile, grine og jeg fældede også næsten en tårer, fordi teksten og illustrationerne virkelig talte til mig. De er fulde af liv, farve, glæde og sorg, og så rummer de så mange detaljer, som man kan forsvinde ind i.

"Livet - Illustreret" er en virkelig god, rørende og smuk bog, som rummer en masse kærlighed, mangfoldighed og diversitet, og viser livet på godt og ondt. Jeg er vild med den, og min mand som også har læst den, er mindst lige så vild med den som jeg er. Det er virkelig en bog for alle. Børn, unge, voksne og ældre vil kunne finde noget i denne bog som vil tale til dem, og røre noget inde i dem. For det er en bog der vækker minder, og skaber genkendelse, samt giver et smugkig i, hvad der måske er i vente. Jeg kan ikke anbefale denne bog nok, så læs den, bare læs den!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar