tirsdag den 23. november 2021

"Bamses Julerejse" af Hanne Willumsen og Elin Bing

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Bamses Julerejse" af Hanne Willumsen og Elin Bing, Forlaget Carlsen og DR, af Forlaget Carlsen, udgivet i 2021.
★★★★★

Fra bagsiden:
"Nu er det jul!" råbte Bamse. "Ih, hvor det kilder i min mave og over det hele. I aften er det juleaften!"
Men der er 24 dage til juleaften, og Julemanden har mistet sine tre vigtigste ting. Bamse, Kylling og Ælling må drage ud på en rejse. De er nødt til at finde Julemanden og hjælpe ham. Men det er svært at nå frem, når en drilagtig nisse laver ballade hele tiden...

Jeg elsker julekalenderbøger. Det er vitterligt noget af det mest hyggelige at læse op til jul. Jeg fik selv læst julekalenderbøger højt, da jeg var barn, og nu hvor jeg har fået mine egne børn fylder det meget igen. Det er dog ikke helt nemt at finde nogle der passer til mine drenges aldersgruppe, da den ene er 2 og den anden knap 4 år. De fleste er nemlig enten rigtig lange eller ret uhyggelige når de ikke er ældre. Så da jeg så "Bamses Julerejse" blev lavet til bog, blev jeg rigtig glad. "Bamses Julerejse" er så sød, hyggelig, julet og tilpas spændende for børn på deres alder.

Jeg kan huske Bamse og Kylling fra min egen barndom, og særligt Bamses Julerejse, som jeg har set i tv, sidder fast i hukommelsen selvom det er mange år siden jeg så den sidst. Jeg blev virkelig nostalgisk af at læse den, og det var bare super hyggeligt. Njord har set et par enkelte afsnit Bamse og Kylling i tv, uden det rigtig har fanget ham, men bogen og dens fine illustrationer fangede ham alligevel. Freyr havde lidt sværere ved at koncentrerer sig, men han fulgte lidt med fra sidelinjen. Vi hyggede os i hvert fald med at læse den som godnat læsning om aftenen.

"Bamses Julerejse" er en julekalenderbog på 24 kapitler, sådan at der er et kapitel til hver dag indtil jul, hvilket er en rigtig hyggelig måde, at tælle ned til jul på. Kapitlerne er på omkring 3-4 siders tekst, og så er der nogle store, flotte illustrationer til hvert kapitel. Bogen er illustreret af Martin Jørgensen, som har fanget Bamse, Kylling, Ælling, Nissen og Julesprællemanden rigtig godt. Udover at figurerne i sig selv er genkendelige, hvis man har set det i tv, så er julekalenderbogen baseret på DRs julekalender fra 1999. Det er altså de genkendelige scener fra tv-julekalenderen der er blevet illustreret i bogen, hvilket er super hyggeligt. Jeg synes bogen holder sig rigtig godt til tv-julekalenderen, og noget kunne jeg huske, andet kunne jeg ikke, og det var lidt sjovt. Derudover kunne man næsten ikke lade hver med at synge sangene, når der blev refereret til dem. 

"Bamses Julerejse" er en skøn og hyggelig julekalenderbog. Den kører i et stille og roligt tempo, men drillenissen giver Bamse og hans venner nok at se til, så det er aldrig kedeligt at læse i bogen. Desuden er kapitlerne dejlig korte og overskuelige for de små børn, og jeg vil anbefale den fra ca. 2,5 år og op til omkring de 5 årige. "Bamses Julerejse" bliver nok også af den grund, en af vores go-to julekalenderbøger de næste par år. Bogen bringer virkelig julestemningen frem og gjorde mig helt nostalgisk. Njord hyggede sig gevaldigt, og vi havde nogle gode snakke om kapitlerne, Julemanden og hvorvidt nissen var sød eller ej. Jeg glæder mig til at skulle se Bamses Julerejse i tv med mine drenge, og nu ved de jo, hvad den handler om. Så hvis du mangler en god og hyggelig julekalenderbog til de mindste i familien, så er denne et godt bud. Den vil med garanti sprede julestemning og smil. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar