søndag den 21. november 2021

"Heartstopper" (Heartstopper #1) af Alice Oseman

*Lånt på biblioteket*
"Heartstopper 1" (org. titel "Heartstopper wolume 1" af Alice Oseman, af Politikens Forlag, udgivet i 2021 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Anne Matthiesen.
★★★★★

Fra bagsiden af bogen:
Dreng møder dreng. Drenge bliver venner. Drenge forelsker sig. Charlie og Nick går på samme skole, men har aldrig mødt hinanden...før de en dag bliver placeret ved siden af hinanden i klassen. De bliver hurtigt venner, og snart forelsker Charlie sig i Nick, selvom han ikke tror, at han har en chance. Men kærlighedens veje er uransagelige, og Nick er mere interesseret i Charlie, end nogen af dem var klar over. 

Jeg har hørt så meget godt om denne serie, så der var slet ingen tvivl om at den skulle læses. Nu har jeg læst den, og hold nu op, hvor er det bare en fantastisk, tankevækkende og rørende bog. Den fortjener fuldt ud den hype den har fået! Det er en af de bedste bøger jeg har læst i år!

Charlie er en meget sød, kreativ og omsorgsfuld person. Han er dog lidt usikker på sig selv, hvilket giver god mening eftersom han blev mobbet en del efter han sprang ud som homoseksuel, og er blevet udnyttet af en anden dreng. Han prøver at finde sin plads, og bliver noget forvirret da Nick begynder at snakke til ham. 
Nick er også bare skøn. Han er sød, imødekommende og omsorgsfuld, og beskytter virkelig dem han holder af. Han bliver dog meget forvirret over sine følelser for Charlie, da han aldrig har følt sådan for en anden dreng før, og indtil nu har troet han var heteroseksuel. 
Begge drenge udvikler sig en del igennem bogen. De åbner mere op, og tør vise hvem de er, overfor hinanden. De giver hinanden plads og lytter til hinandens tanker og bekymringer, hvilket var rart at se.
Derudover holder jeg meget af Charlies søster, som er helt utrolig ærlig, men det er skønt.

"Heartstopper" er en bog om venskab, familie, kærlighed og forelskelse, identitet og at finde ro og acceptere sig selv og de mennesker som er omkring én. Det er en bog med fokus på rummelighed og empati overfor hinanden og vores forskelligheder, for alting er ikke så sort og hvidt som nogle går og tror. Bogen tager mange tabubelagte emner op, som f.eks. homofobi, mobning, jalousi og ensomhed, og det er fedt, for det er utrolig vigtigt at der bliver talt højt om disse ting. For selvom vi ville ønske verden så anderledes ud, så sker de her ting stadig, og det bliver ikke bedre af, at der ikke bliver talt om det. Derfor er en bog som "Heartstopper" vigtig, da den prøver at aftabuisere nogle af disse ting. Desuden er den meget inkluderende, både i forhold til etnicitet men også når man taler om kønsidentiteter, hvilket igen er rigtig godt at se. Det giver alle noget af spejle sig i, hvilket er vigtigt for at skabe åbenhed. 

"Man kan ikke se på folk, om de er homoseksuelle. Og homoseksuel eller heteroseksuel er ikke de eneste to muligheder. Under alle omstændigheder er det uhøfligt at gætte på andre folks seksualitet. Gå hjem, gutter."

Det er en graphic novel, og den er hurtig at læse, da meget af historien foregår i illustrationerne. Jeg har de sidste par år bevæget mig mere og mere ind i denne genrer, og er blevet ret vild med den. Det fascinerer mig virkelig, hvordan billeder og så lidt tekst kan vække store følelser og røre en, som mange graphic novels kan. "Heartstopper" er et fantastisk eksempel, den rørte mig, varmede mit hjerte og fik mig til at smile. Både igennem dialogen, men lige så meget i humoren og mimikken i illustrationerne. Det er Alice Oseman selv der har illustreret bogen, og hun gør et eminent stykke arbejde. Det eneste er dog at de to hovedpersoner ser ældre ud i illustrationerne, så jeg blev lidt overrasket over, at de "kun" er 14 og 16 år, men det er bare en mindre ting, for historien er som sagt skøn.

"Heartstopper" er en virkelig fantastisk, sød, hyggelig og hjertevarmende bog, der fik mig til at grine, varmede mit hjerte og satte tanker i gang. Det er en serie alle kan lære noget af, da den giver god indsigt i nogle problematikker vi ikke alle kender til, da vi ikke selv har oplevet det. Jeg ærgrede mig dog over at jeg ikke havde lånt bog 2 med hjem også, så jeg kunne begynde på den med det samme, for jeg kunne næsten ikke vente. Men nu ligger den klar, og jeg glæder mig helt vildt til at fortsætte Charlie og Nicks historie, og se hvordan det hele udvikler sig. Jeg kan virkelig ikke anbefale denne bog nok, for jeg synes virkelig at alle burde læse den. Det er rigtig feel good læsning, på trods af emnerne. Jeg har bare lyst til at kramme bogen og blive venner med drengene. Læs den!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar