mandag den 29. november 2021

"Olympia i Underbyen" af Benni Bødker

*Overraskelsespakke/ Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"Olympia i Underbyen" af Benni Bødker, af forlaget Alvilda, udgivet i 2019.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Hvad nu, hvis verden er helt anderledes, end du tror? Hvad hvis nisser og underjordiske væsner findes i virkeligheden? Hvad hvis der ligger en by under byen? Og hvad hvis der findes drager og lindorme og skjulte rigdomme dybt nede i undergrunden? Olympia i Underbyen er en julefortælling i 24 afsnit (og lidt til) om at vove sig ud i det ukendte, om venskab, om en fantastisk skat - og om kloakker, nisser, rotter og utrolige hemmeligheder.

Jeg elsker at læse julebøger og især julekalenderbøger i december, og igen i år har jeg læst en lidt utraditionel julekalenderbog. Jo, den indeholder da nisser og foregår i juletravlheden med julegaveshopping, men derudover er den ikke specielt julet. "Olympia i Underbyen" er dog en rigtig god, spændende og actionspækket julekalenderbog, om en pige der skal hjælpe nogle nisser med at redde København og Underbyen fra at blive ødelagt af lindormen Irminsuls vrede. 

Olympia er en helt almindelig pige, hvis forældre er skilt. Hun bor lidt på skift hos sine forældre, men mest hos sin far, hans nye kæreste og kærestens søn, da hendes mor rejser meget med sit arbejde. En dag støder hun på en meget beskidt nisse, som overhovedet ikke minder om de søde, røde, julenisser Olympia kender til. Nissen har brug for hendes hjælp, så Olympia tager, en smule modvilligt, ud for at hjælpe ham med at finde tilbage til Underbyen. Pludselig er hun rodet ind i en meget større ting, end hun nogensinde kunne forestille sig, og hun kommer ud på noget af et eventyr. Jeg holdt meget af hende. Hun er meget modig og stærk i sin vilje, og sådan et par dovne fordrukne nisser, skræmmende skiftinger og Lindorme skal ikke få hende ned med nakken.
Leo er den lidt forvirrede nisse der lidt ved et tilfælde havner i Olympias ladcykel, efter han er flygtet fra skiftingerne. Han bliver hurtigt venner med hende, og indser at hun måske kan hjælpe ham med den mission han er på, også selvom hun er en pige. Han er ikke super modig, men han kaster sig ud i ting, og er modig når det virkelig gælder, selvom han godt kan være fristet til at flygte. 

"Olympia i Underbyen" er en julekalenderbog der indeholder 26 kapitler, i stedet for de klassiske 24. Historien begynder nemlig allerede d. 30. november og slutter først d. 25. december. Man begynder altså lidt før tid, og har endnu flere kapitler til at tælle ned til jul, hvilket er super hyggeligt. 
Kapitlerne er på ca. 10-11 sider, og indeholder nogle rigtig fine illustrationer. Bogen er illustreret af Peter Bay Alexandersen, der har en meget simpel streg, holdt i sort/ hvide toner. Selvom illustrationerne er enkle i deres udtryk, indeholder de utrolig mange detaljer, og jeg kan rigtig godt lide den måde de er lavet på. De passer rigtig godt til historien og den stemning bogen har, lidt mørk og små dyster. 
Derudover indeholder bogen en del fodnoter, med små kommentarer og facts til historien, lavet af en fiktiv karakter. Kommentarerne kunne være ret sjove, og gjorde også til tider en klogere, men det var også lidt forstyrrende en gang i mellem, og sænkede lidt læseflowet. Man kan dog godt springe dem over, men det vil også næsten være synd, da de er humoristiske, til trods for at de forstyrre en smule. 

Bogen foregår meget af tiden i København, og det var lidt sjovt at følge deres færd igennem Københavnsgader og stræder. Nogle af stederne kunne jeg nemt se for mig, og andre steder kender jeg ikke så godt, som f.eks. Nationalbanken, men jeg kan forestille mig det. Jeg kunne i hvert fald tydeligt se metroerne, Rundetårn og julepynten der hænger rundt om i gaderne for mig, hvilket var ret hyggeligt. Desuden synes jeg det var spændende at høre om Underbyen, og hvordan nisserne fik ejerskab over den by efter en handel med Christian 7. Jeg er derudover vild med idéen med at der lever en lindorm under jorden, og vogter over en masse elverguld, der btw. er forbandet. Det er i hvert fald ikke noget jeg har set i en julekalenderbog før. 

"Olympia i Underbyen" er en rigtig god, spændende og medrivende julebog, der er fyldt med action, eventyr og venskab. Jeg kan godt lide, at den skiller sig lidt ud fra de julekalenderbøger, jeg er vant til, og det er klart en julebog jeg vil tage frem og læse med mine børn om nogle år. Den er nemlig lidt for lang til dem nu, især med fodnoterne, men om et par år er Njord nok mere klar. Han synes ellers den var ret spændende, men han mistede hurtigt fokus. 
Bogen egner sig rigtig godt til en hyggelig højtlæsningsstund for de ca. 6 årige og op, men kan også sagtens læses selv fra omkring 10 år og op. Så står du og mangler en lidt anderledes julekalenderbog, der ikke er sådan julet på den traditionelle måde, men noget med lidt mere action og spænding? Ja, så er "Olympia i Underbyen" et godt bud. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar