søndag den 12. juni 2022

"Eddie går hjem fra børnehave" af Thomas Brunstrøm

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Eddie går hjem fra børnehave" af Thomas Brunstrøm, af forlaget Carlsen, udgivet i 2022.
★★★★★

Fra bagsiden:
Eddie keder sig i børnehaven og får lyst til at gå hjem. Far er der ikke lige til at hente ham, men det gør ikke noget. Eddie skal jo bare over en stor vej, med en bus, cykle lidt og så op på tredje sal. Intet problem.

Jeg er stor fan af Eddie, og det er Freyr på 2,5 år også, så vi har virkelig set frem til denne bog. Da jeg i starten af året anmeldte de to første bøger, skrev jeg de havde givet mig sved på panden, hvortil Thomas Brunstrøm svarede, at hvis jeg fik sved på panden nu så skulle jeg bare vente til 3'eren. Og det må man sige han havde helt ret i. "Eddie går hjem fra børnehave" er en sød og virkelig sjov bog, som skabte glæde hos både børn og voksne, men som forælder vil man nok få lidt dårlige nerver.

I "Eddie går hjem fra børnehave" keder Eddie sig i sin børnehave, og vil egentlig allerhelst hjem. Heldigvis er han en stor dreng, og må derfor godt gå hjem selv, han har bare ikke snakket med en voksen om det. Det er dog ikke helt nemt at finde hjem, specielt ikke når man ikke må gå over vejen, men Eddie finder dog en noget alternativ vej. Derudover er der nogle der har flyttet hans hus, og som om det ikke var nok, så skal han også kæmpe mod et blodtørstigt bæst, og det er bare noget af det. 

"Eddie går hjem fra børnehave" er på ca. 32 sider. Der er ikke så meget tekst på siderne, og i forhold til Sallys far bøgerne, så er Eddie bøgerne mere lavet i et pegebogsformat, målrettet de små læsere. Bogen er perfekt til højtlæsning fra omkring 2 år, og vil bringe snak og grin med sig. Historien er kort, og let i sproget, og så er den fortalt set med et barns øjne. Eddie er god til at få rodet sig ind i nogle vilde og skøre situationer, hvilket er ret sjovt. Illustrationerne viser på fineste vis, hvad det egentlig er der foregår i forhold til, hvad Eddie synes han laver. Vi får blandt andet af se, hvordan han graver sig ud af børnehaven med en skovl, hvordan den bus han tager, som ikke kommer nogle vegne, faktisk ikke er i rute og at buschaufføren holder pause, og da Eddie bliver sulten og finder mad, spiser han faktisk af en fremmedes indkøbspose. Man kan få mange gode snakke ud af bogen, for må man egentlig de ting Eddie gør og er det rigtigt, hvad han siger.

Thorbjørn Christoffersen har illustreret bogen, og det har han gjort med sin fine og meget humoristiske streg, som vi kender fra serien Sallys far. De supplerer historien virkelig godt, og giver den et ekstra lag. Illustrationerne er skæve, sjove og fyldt med personlighed, jeg er vild med det. De frembragte endda store smil hos min datter på 2 måneder, så godt klaret Thorbjørn Christoffersen. 

"Eddie går hjem fra børnehave" er en virkelig god, sjov og hyggelig bog, som endnu en gang gav mig sved på panden og dårlige nerver sammen med Eddies far. For jeg kan godt genkende noget af det fra Freyr. Så Tak. Tak, Thomas og Thorbjørn for at holde, hvad I lovede, og næsten få mig til at fortryde, at jeg læste den for Freyr, af frygt for hvad han nu vil finde på. For som han selv sagde, "Det skal jeg prøve", heldigvis var det til at stable scooter, løbehjul og mooncar, men man ved aldrig om han får nogle gode idéer. Han mente nemlig at alt det Eddie gjorde, var noget man godt måtte. Så jo, denne bog gav mig mere sved på panden end de to første. Haha. Jeg er stor fan af Eddie bøgerne, og der er ingen tvivl om, at de også er blandt Freyrs favoritter. 

Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden, og man behøver heller ikke have læst Sallys far bøgerne, for at kunne læse dem her. Bøgerne kan klart anbefales, også til fans af Sallys far.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar