mandag den 5. oktober 2015

"Lola og Naboens Søn" af Stephanie Perkins

"Lola og Naboens Søn" (org. titel "Lola and the Boy Next Door") af Stephanie Perkins, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2011). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar  fra Lindhardt og Ringhof, men alle holdninger er mine egne
4/5 stjerner.

"Lola og Naboens Søn" handler om pigen Lola, der får vendt op og ned på sit liv, da hendes gamle naboer vender tilbage. Lola har et næsten perfekt liv. Hun bor i San Francisco sammen med sine to fædre, hendes kæreste er rockmusiker, og hun er en spirende mode designer. Men pludselig opdager hun at de berygtede Bell-tvillinger Calliope og Cricket er flyttet tilbage til nabolaget i huset ved siden af Lola, og den fortid hun har prøvet at ligge bag sig, dukker op igen. Cricket Bell er nemlig den fyr, der for to år siden, knuste Lolas hjerte.

Efter at have færdiggjort "Anna og det Franske Kys" kunne jeg næsten ikke vente med at komme i gang med at læse "Lola og Naboens Søn". Jeg var meget spændt på, om denne bog ville være lige så god og hjertevarmende som den anden, og jeg blev bestemt ikke skuffet. For den var rigtig god og hyggelig.

Jeg må indrømme, jeg havde lidt svært ved at finde ud af, hvad jeg synes om Lola. Jeg synes hendes kostumer var sjove, men jeg havde svært ved at finde ud af, hvem hun rigtig var, men jeg kunne rigtig godt lide hende, når hun var helt sig selv, uden makeup, uden paryk og i pyjamas. Cricket derimod holdt jeg meget af med det samme, han var simpelthen bare så sød, sjov og charmerende. Lola og Crickets venskab holder jeg meget af, fordi de er så små akavede overfor hinanden. 
Derudover holdt jeg meget af begge Lolas fædre, som begge er meget overbeskyttende, det må være svært for en fyr, at komme ind i den familie, hvor der er to fædre der vil beskytte deres lille pige.  

"Han nævnte ikke engang, den sidste gang vi så hinanden. Som om det ikke betød noget. Det har snarere slet ikke påvirket ham. Jeg har brugt så mange nætter på at prøve at glemme Cricket. Det føles ikke fair, at han kan have glemt mig."

Sproget i "Lola og Naboens Søn" er lige som i "Anna og det Franske Kys" meget let læseligt, og med det samme gode flow. Jeg skulle dog et godt stykke ind i bogen, før jeg blev rigtig grebet af dem, men da det så skete, så gik det stærkt, og snart var bogen slut. 

"Lola og Naboens Søn" er en selvstændig 2'er til "Anna og det Franske Kys", hvilket betyder at man også får et gensyn med Anna og Étienne St. Clair, hvilket var rigtig hyggeligt, og de er nogle rigtig gode venner for Lola, og guider hende lidt i hendes kærlighedsliv.

"Lola og Naboens Søn" er en virkelig sød bog, som flere gange fik mig til at grine, og bragte et smil frem på læben. Den er god og hyggelig. Det er en bog om at blive voksen og finde sig selv, og så selvfølgelig venskab og kærlighed. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar