onsdag den 9. november 2016

"Mareridt & Myrekryb" (Mareridt og Myrekryb #1) af Nick Clausen

"Mareridt & Myrekryb - syv uhyggelige historier" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner. 

Historier som sniger - historier som skriger.
Historier som river - historier som siver. 
Historier som skræmmer - historier som lammer.
Syv historier, som giver dig både Mareridt & Myrekryb.

Da jeg tidligere har læst "Drømmeland" af Nick Clausen, som er en ret skræmmende bog, havde jeg en klar forventning om, at denne bog også skulle blive skræmmende og creepy, og jeg blev bestemt ikke skuffet. "Mareridt & Myrekryb" er en god og spændende novellesamling. 

Da der er syv noveller i bogen, vil jeg ikke gå i dybden med de forskellige historier, da jeg ikke vil spoile noget, men meget hellere vil snakke om bogen som helhed. Der var dog tre af novellerne der gjorde mest indtryk på mig, da det er noget jeg selv har været bange for som lille, og det var blandt andet novellerne "Hovedløs" og "Van(d)vid", da de tager temaer som spøgelser og frygten for at drukne op. Da jeg læste novellen "Van(d)vid" begyndte min vandhane i køkkenet at dryppe, hvilket gav mig lidt af et chok og en smule myrekryb, så det var jo helt perfekt. 

Alle novellerne er på ca. 30 sider, hvilket fungerede rigtig godt, for selvom det ikke er mange sider at gøre godt med, så mangler der ingenting. Der var dog nogle enkelte noveller som jeg godt syntes kunne have været længere, som for eksempel "Alle fugle hader mig". Nick Clausen skriver rigtig godt og beskrivende, og han formår at få hver lille klamme detalje med, som er med til at sætte den rette uhyggelige stemning, hele vejen igennem. Man bliver virkelig draget ind i de forskellige historier, som alle er rigtig spændende og creepy. 

Efter hver novelle kom et lille afsnit med tanker fra forfatteren, hvor han skriver lidt om sin inspiration til de forskellige historier, om det er minder fra sin barndom eller mareridt han selv har haft. Dette synes jeg var en fin lille detalje, og var lidt sjovt at få et indblik i hans tanker. 

Under min læsning af "Mareridt & Myrekryb" kunne jeg ikke lade hver med, at tænke på et tv-program jeg så, da jeg var omkring 10 år, som hed "Grumme historier om grusomme børn", for præmissen er lidt den samme, med børn der kommer ud for nogle skræmmende og ubehagelige situationer, og jeg kan huske, at jeg elskede at se det, for det var nemlig tilpas creepy. Den tanke sad jeg også lidt med under min læsning, at bogen er perfekt til den aldersgruppe, for jeg følte mig ikke helt som den rette målgruppe, selvom jeg var godt underholdt. 

Når det så er sagt, så synes jeg at "Mareridt & Myrekryb" er en god og spændende samling noveller, der virkelig holder deres læser fanget. Den har en masse gode elementer som en god og uhyggelig børnegyser skal have, og selvom den ikke skræmte mig sådan som jeg havde håbet, er jeg sikker på at den vil skræmme en masse børn fra vid og sans. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar