onsdag den 23. august 2017

"Tidevandet" af Nick Clausen

*Bogen er sponsoreret af forlaget facet*
"Tidevandet" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2017 (org. udgivet i 2009). Anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Tidevandet" handler om Janus og hans tre venner, der har lånt et sommerhus, hvor der pludselig sker mystiske ting. De lokale holder på en hemmelighed. Noget har hjemsøgt egnen i årevis. Noget dukker op, når mørket falder på. Noget kommer med tidevandet...

Jeg har snart læst en del af Nick Clausens gysere, så jeg ved at han skriver virkelig fængende, og denne bog er ingen undtagelse. "Tidevandet" er en rigtig god og ret skræmmende bog, som fanger fra start til slut!

De fleste af personerne i bogen, synes jeg var ret irriterende, med al deres teenagefnidder og behovet for anerkendelse, som man godt kan have i den alder. Janus og hans venner skal forestille at være 17-18 år, men hvis det ikke havde stået der, havde jeg nok mere skudt dem til at være omkring 15 år. De virker nemlig ret fjantede i starten. Men det passer måske meget godt til genren.
Til gengæld kunne jeg rigtig godt lide Chris, der er en sød, lille dreng fra lokalområdet. Han prøver at hjælpe Janus og hans venner, selvom hans forældre forbyder ham at snakke om de ting der sker.

"Tidevandet" foregår i et sommerhusområde, hvor der en gang om året sker underlige ting, som lokalbefolkningen holder hemmeligt. Hele plottet er meget mystisk, dragende og nervepirrende, hvilket gør bogen rigtig svær at ligge fra sig. Jeg slugte den råt og ud i en køre.

"Han kiggede på os, og skulle lige til at sige noget, da en frygtelig hvinende lyd hørtes bag ham. Jeg syntes at jeg nåede at se en tyk arm, der forsvandt ud af syne. Der var blevet trukket fire tydelige ridser tværs hen over glasset."

Bogen er skrevet i jeg-person, hvor man følger det hele fra Janus's perspektiv. Dette fungerede rigtig godt, da det gav lidt mere mystik til historien, da man ikke vidste, hvad de andre tænkte om de uhyggelige begivenheder. Men man mærkede hele tiden Janus's frustration og frygt, samtidig med at han kæmpede med sin følelser for veninden Sille, der også er med i sommerhuset.

"Tidevandet" har et lix-tal på 28, og anbefales fra 12 år og op. Sproget er nemt, kapitlerne er ikke voldsomt lange, og indimellem er der illustrationer der passer til handlingen. Jeg kunne rigtig godt lide illustrationerne, der er holdt i sort/hvide toner, de holder sig nemlig godt til den dystre stemning der er i bogen. Sammen med det flydende sprog, spændingen og illustrationerne, blev der skabt et godt flow i bogen, som gør at man bare flyver igennem den.

Jeg blev virkelig fanget under min læsning, og jeg synes faktisk at den var rigtig ubehagelig, på den måde en gyser skal være. Jeg havde den med i sommerhus for nogle uger siden, men nåede aldrig til den, hvilket nok er meget godt, da den bare ville have gjort mig mega paranoid. Det stormede nemlig det meste af tiden, og der bliver bælgmørkt om aftenen. Så hvis du kender et barn, der er til gys og kuldegysninger, og som er mere modig end mig, så passer denne her bog perfekt til en tur i sommerhus, gerne i stormvejr!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar