søndag den 8. oktober 2017

"Diali" (Sjælevandrer #1) af Charlotte Fischer

*Bogen er sponsoreret af forlaget Facet*
"Diali" af Charlotte Fischer, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner.

"Diali" handler om Cawi og Dahlia, der må flygte fra deres hjem for at overleve. Roneoak er navnet på det samfund, Cawi og Dahlia kender, og lever i. Roneoak ligger ved kysten. Det sidste sted for mennesket. I Roneoak forsøger Cawi og Dahlia at opretholde en tilværelse. Der er mangel på alt. Og fremtiden er usikker. Cawi fornemmer, at en altødelæggende trussel mod Roneoak er nært forestående. Cawi er overbevist om, at der findes mennesker på den anden side af bjergene. Derfor begiver Cawi og Dahlia sig ud på en rejse, som ændrer deres liv for altid.

Jeg var ret spændt på at læse denne bog, da jeg virkelig var draget af farverne på forsiden, og de små udsnit fra bogen, som blev lagt ud på både Instagram og facebook, op til bogens udgivelse. "Diali" var anderledes end, hvad jeg havde regnet med i forhold til det dystopiske, men på trods af det, var det stadig en god og fængende bog!

Dahlia er i starten af bogen en egoistisk og ret naiv person, som behandler folk som hun vil. Heldigvis udvikler hun sig en del igennem bogen, og man ender med at holde af hende. Hun beslutter sig for at hjælpe andre, og bliver en rar person. Til tider gør hendes følelser hende ret forvirret, og hun tager nogle beslutninger, som hun ikke er helt stolt af.
Cawi er den lidt mystiske fyr, med at stort temperament. Han kan få lige den pige han vil, men han er ligeglad, da han nemlig er hemmeligt forelsket i Dahlia, hans bedste veninde, som efter hendes forældre døde, bor hos hans familie. Han vil gøre alt for at beskytte dem han elsker, men nogle gange får det ham til at træffe nogle lidt forhastede beslutninger.

"Diali" foregår i en dystopisk verden, med manglende ressourcer og klimaproblemer. Derudover foregår den også i det rå landskab der omkranser Roneoak, som er plaget af lilla, permanente elektriske storme. Og så i en verden der minder ret meget om vores. Roneoak minder også en del om den verden vi lever i, hvilket jeg synes var ret interessant, og som jeg gerne ville have udforsket noget mere. For selvom deres verden har lighedspunkter med vores, med high school, galla og cheerleaders, så er det en verden, hvor alle bliver nødt til at arbejde hårdt, enten på fabrikker eller i militæret, for at samfundet kan kører rundt. Der er ikke rigtig nogle årstider og de må ikke færdes ude om natten. Deres verden virker egentlig normal, men så er der de små ting, som alligevel gør den meget anderledes og skræmmende, hvilket var fedt.

"Du er låst fast i din egen elendighed. Du kan ikke se ud over den. Du insisterer på, at livet skal lides og ikke nydes. Du blev givet en evne, til at elske med passion, som ingen andre. Men du har valgt at fornægte dig selv."

Kærlighedshistorien i bogen er virkelig heftig og intens, og går efter min mening ind under new adult (NA) genren, da der er nogle ret slibrige sex scener med i bogen, som er beskrevet ned til mindste detalje. Jeg synes det var et friskt pust, da jeg ofte synes at disse ting bliver pakket lidt ind og gemt væk, når det er bøger til det unge publikum, men det gør det bestemt ikke her. Man er aldrig i tvivl om, hvad Cawi og Dahlia føler, og man kan virkelig mærke deres frygt, frustrationer og glæde igennem bogen.

Kapitlerne i bogen skifter mellem Cawi og Dahlias perspektiv, hvilket er en ting jeg virkelig holder af. Man får nemlig et bedre indblik i de forskellige karakteres følelser og personligheder. Desuden giver det noget ekstra til selve historien, da Cawi og Dahlia ikke altid oplever de samme ting, og man på den måde får et indblik i, hvordan deres liv udvikler sig på godt og ondt.

"Der var kun én, min skæbne var bundet til for evigt. Kun én, der ville dø, uden et splitsekunds betænkningstid, hvis det betød, at jeg kunne leve."

En ting jeg dog savnede var, at høre lidt mere om både Diali og om sjælevandrerende. For selvom bogens titel ligger op til det, er det ikke det som fylder mest i denne bog. Hvilket jeg synes var lidt en skam, da de afsnit som handlede om dette, var rigtig spændende og dragende, og de fik virkelig vakt min nysgerrighed. Jeg håber derfor der kommer meget mere om dette i de næste bøger.

Selvom jeg synes der manglede noget i forhold til det med sjælevandrerende, så er "Diali" en god, spændende og fængende bog. Den er svær at ligge fra sig, og jeg blev hurtigt grebet af historien. Det er en bog om overlevelse og kærlighed på godt og ondt. Den tager emner som vold, stofmisbrug og de farlige og usunde forhold man kan have til nogle personer op, hvilket den gør uden at det bliver for meget.
Jeg glæder mig til at læse videre i serien, og se hvordan det hele udvikler sig, for den slutter på en virkelig irriterende cliffhanger, og jeg kunne virkelig godt bruge bog to nu!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar