tirsdag den 5. juni 2018

"De magiske møgunger" (De magiske møgunger #1) af Neil Patrick Harris


"De magiske møgunger" (org. titel "The magic misfits") af Neil Patrick Harris, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2017). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"De magiske møgunger" handler om drengen Carter, der stikker af fra sin onkel. Da gadedrengen Carter stikker af fra sin onkel, forventer han ikke at finde både venner og magi i en lille by på landet. Men som alle gode trylletricks, kan alt ændre sig på et øjeblik, og det gør det, da den grådige cirkusdirektør, B.B. Bosso, og hans hold ankommer til den lille flække. De har nemlig tænkt sig at stjæle alt, de kan komme i nærheden af.
Efter et afgørende møde med byens lokale magiker, Dante Vernon, rotter Carter sig sammen med fem andre børn. Sammen - og ved at bruge både magi og samarbejde - sætter de alle sejl til for at redde byen fra Bossos slyngelstreger


Jeg er meget glad for Neil Patrick Harris, efter at have set ham som playeren og magielskeren Barney, fra "How I met your mother", og jeg var derfor spændt på, hvordan han ville klare sig som børnebogsforfatter. Jeg havde dog en klar forventning om, at bogen ville være fyldt med humor og magi, men den var fyldt med meget mere end det. Jeg var vild med "De magiske møgunger", den er magisk, sjov og egentlig bare rigtig god!

Jeg holdt meget af de seks børn. Carter er en ensom dreng, der grundet sit liv på gaden, med en onkel der stjæler, ikke stoler på nogen og aldrig har haft venner. Han er dog meget loyal, og vil gerne hjælpe dem han kan, da han har en stor retfærdighedssans.
Leila elsker udfordringer, og elsker at bryde ud af ting, og er derfor ofte i spændetrøje eller i håndjern. Hun er eventyrlysten, og nysgerrig. Hun er meget venlig, og vil hjælpe der hvor hun kan, selv folk hun ikke kender. 
Theo er rigtig god til at spille violin, og at få ting til at bevæge sig uden at røre ved dem. Han er sød ved Carter og vil gerne hjælpe ham, fordi Carter har hjulpet ham.
Ridley sidder i kørestol og elsker forvandlinger, og at trylle ting om til nye ting. Hun er meget skeptisk, og er ikke meget for at lukke folk ind i sin lille vennegruppe. Hun stoler ikke på folk, og man skal gøre sig umage for at vinde hendes tillid.
Og så er der tvillingerne Olly og Izzy. De er meget nysgerrige, så hvis noget fanger deres nysgerrighed, så vil de være en del af det. De driller hinanden, men er altid sammen, og elsker at optræde.

"Magien ved sande venner er, at selv adskilt kan intet afskære dem fra det, der lever i hjertet."

Historien foregår i Kildevæld, en lille by på landet, hvor alle kender alle. Meget af handlingen foregår dog i Bossos tivoli, Hr. Vernons Magiske Butik og en lille smule på Bjerghotellet, og man hører derfor ikke til så meget at byen. Til gengæld er der et fint kort med i bogen, der viser hele Kildevæld, sådan at man kan se, hvor tingene er placeret i forhold til hinanden. Jeg brugte det dog ikke rigtig, da de ikke kom så meget rundt.

"De magiske møgunger" bliver fortalt af en altvidende fortæller, der holder af at kommentere på begivenhederne. Nogle gange afbryder fortælleren også historien, for at fortælle om et minde, eller for at lære læseren et magisk trick, og nogle gange bare for at give læseren en pause. Dette var meget anderledes end, hvad jeg er vant til, men jeg kunne godt lide det og humoren i det. Det gav i hvert fald noget ekstra til bogen, som gjorde den rigtig sjov at læse. Desuden hørte jeg Neil Patrick Harris/ Barney Stinsons stemme, når fortælleren snakkede, hvilket kun gjorde det hele bedre og sjovere. Derudover er den fint illustreret, med sort/hvide illustrationer, der supplerer historien rigtig godt.

"Magi er alle steder omkring os. Vi skal blot skærpe vores opmærksomhed for den."

Udover selve historien, rummer bogen en del interaktive elementer, så som hemmelige koder der skal knækkes, og guides til forskellige trylletricks. Jeg kunne rigtig godt lide, at bogen ligger så meget op til deltagelse og leg. Det gjorde læseoplevelsen meget anderledes, og det var sjovt at prøve at knække de forskellige koder, og det var ikke altid lige til. Desuden giver det nogle naturlige pauser i læsningen, som for nogle vil være irriterende, men for andre vil det være rart, da det giver et lille afbræk, men uden at man behøver ligge bogen fra sig. Dette kan måske gøre det at læse mere overskueligt for nogle.

"De magiske møgunger" er en virkelig god, spændende og sjov bog, som bragte smilet frem og fik mig til at grine. Jeg blev grebet af historien, og sad med næsen begravet i bogen for at løse de forskellige koder. Bogen handler om venskab, det at finde sig selv og der hvor man hører til, og selvfølgelig magi, og at magi kan være mange ting, og findes over alt, hvis blot man ser godt efter. Jeg glæder mig meget til at læse videre i denne serie, og følge de seks møgungers eventyr.
Jeg vil anbefale den til børn der elsker at lave tricks og magi, eller hvis du blot er ude efter en sjov og anderledes bog.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar