fredag den 6. december 2019

"Fra alle os til alle jer" Baseret på Walt Disneys tegnefilm

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Fra alle os til alle jer" Baseret på Walt Disneys tegnefilm, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Alle klassikerne fra Disneys Juleshow. Genoplev magien fra Disneys Juleshow med denne samling af de syv klassikere, der hvert år begejstrer børn og voksne, når julen nærmer sig.
Samlingen indeholder:
Peter Pan
Bambi
Pinocchio
Aristocats 
Askepot
Snehvide og de syv dværge
Lady og Vagabonden.

Vi elsker Disney herhjemme, og Disneys Juleshow er derfor også en fast tradition, for det er ligesom ikke rigtig jul uden Disney og Jesper Fårekylling der synger Når du ser et stjerneskud. Nu har Disney og forlaget Carlsen så samlet alle de kendte klassikere fra Juleshowet, og lavet denne virkelig lækre bog. "Fra alle os til alle jer" er en virkelig fin og hyggelig bog, den fik mig måske ikke i julestemning udover den flotte forside, men den bragte mange gode minder frem, både i forhold til selve klassikerne men også til deres Juleshow, og jeg nød virkelig at læse den.

"Fra alle os til alle jer" indeholder de syv gamle klassikere, som bliver vist i Disneys Juleshow, nemlig Peter Pan, Bambi, Pinocchio, Aristocats, Askepot, Snehvide og de syv dværge og Lady og Vagabonden. Her er man dog så heldig at det er hele historien, og ikke kun de små scener. De forskellige historier er kortet ned så de passer til billedbogsformatet, og de er fint illustreret med de velkendte figurer og scener fra filmene. Der er ikke voldsomt meget tekst på siderne, men de har mange flotte illustrationer, som sammen med mængden af tekst gør den oplagt til en hyggelig højtlæsnings stund eller som letlæsning.

Historierne i bogen er som sådan ikke særlig julede, udover måske Lady og Vagabonden. Men forsiden emmer af jul, og er bare virkelig flot og lækker, både at se på og at røre ved, og den vækker noget nostalgisk i én, som bringer ens tanker over på Disneys Juleshow, og den stemning det bringer. Jeg savnede dog lidt mere jul, som replikken "Glædelig jul" i Askepot, og måske de fine julekort som præsenterer historierne i Juleshowet, og ja, så savnede jeg generelt bare de små kortfilm fra Juleshowet, med Anders Ands sneboldskrig mod Rip, Rap og Rup, og Chip og Chap der driller Pluto i juletræet. Jeg ved ikke om de historier er lavet til bogformat, og det er måske derfor de ikke er med, men jeg tror det ville have klædt bogen, og gjort den lidt mere julet.

Når det så er sagt, så er "Fra alle os til alle jer" en virkelig sød, hyggelig og hjertevarmende samling, med nogle af Disneys helt store klassikere, som alle børn burde kende og få glæde af. Så selvom jeg måske ikke kom i decideret julestemning af historierne, så nød jeg at læse historierne og få dem genopfrisket, og føler mig klar til at se Disneys Juleshow d. 24. december. I år tror jeg også, at jeg vil introducere Njord for Juleshowet, og nyde den magi og julestemning Disney altid formår at skabe med Juleshowet. Men indtil da kan vi sammen læse historierne, da han heller ikke er helt gammel nok til at se alle filmene endnu, men han skal da ikke snydes.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar