mandag den 16. december 2019

"Julestjerner" genfortalt af Kim Langer, efter DR's julekalender af Wikke og Rasmussen

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Julestjerner" genfortalt af Kim Langer efter DR's julekalender af Wikke og Rasmussen, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Da et uvejr raser, må Sus og hendes forældre flytte fra højhuset i Brøndbyøster. Det betyder farvel til det elskede BMX-cykel-team og den søde træner, the Whizz.De flytter ind i et gammelt gartneri i Brorfelde. En lille by, som nærmest kun består af et forsamlingshus, et stjerneobservatorium og sære mennesker. Men der er også drengen Bob. Han viser Sus observatoriet, hvor de får øje på en ny stjerne, som kommer tættere på. Samtidig begynder ting at svæve, lyset går, og tv'et kan kun vise juleprogrammer. Der sker underlige ting i Brorfelde...

Mit forhold til Wikke og Rasmussen har altid været lidt blandet. Nogle gange kan jeg godt lide deres fjollede historier og andre gange synes jeg de bliver lige lovlig underlige, og det var sådan jeg havde det med "Julestjerner", da den blev vist for første gang tilbage i 2012. I år ser jeg den dog, og har nu også læst bogen, og selvom jeg stadig synes den er lidt underlig og fjollet, så er den nu egentlig også meget hyggelig. "Julestjerner" er en hyggelig julekalenderbog, som får stemningen fra tv julekalenderen frem, og får suppeleret den på en god måde, selvom den mangler nogle ting.

Jeg holdt meget af Bob, hans positive sind og nørdede personlighed.
Sus irriterede mig dog en del, men heldigvis gennemgår hun en god udvikling gennem historien, og hendes attitude ændrer sig hen af vejen til det bedre. 
Søstrene mormor er nogle skønne gamle damer, som er både dejlige, kryptiske og mystiske. 
Til gengæld savnede jeg Kim og Tom, og hans vampyrnisser, rigtig meget. De to er nemlig af mystiske årsager ikke kommet med i bogen, hvilket er en skam, da de er nogle herlige karaktere. 

"Julestjerner" er en julekalenderbog der indeholder 24 kapitler, så man har et kapitel til hver dag frem til jul. Kapitlerne er på omkring 6 siders tekst, og hvert kapitel har en fin illustration. Bogen er fint illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Jeg er vild med hans tegnestil, som er så fuld af humor og karakter. Den passer rigtig godt til historien, og den humor Wikke og Rasmussen er kendt for. I øvrigt er forsiden bare vildt lækker at røre ved, da den er dejlig blød i det, og så er det med samme motiv som lågejulekalenderen. 
Udover de fine illustrationer indeholder bogen også nogle fakta bokse, som forklarede nogle af de naturfænomener de oplever i historien, f.eks. supernovaer og sorte huller, hvilket var en detalje jeg rigtig godt kunne lide. Derudover var der efter det 24. kapitel nogle forskellige ting man kan udforske og lave selv, som f.eks. en opskrift så man kan lave sin egen stjernetåge. Desuden er der til allersidst i bogen noder og tekster til alle sangene i julekalenderen, så man selv har mulighed for at spille og synge sangene. Jeg synes det er sjovt med den type detaljer, da det lige giver lidt ekstra til hele ens oplevelse af historien og bogen. 

Bogen holder sig nogenlunde til tv julekalenderen, der er ændret nogle ting her og der, og få ting og karakterer, så som Kim og Tom og de besøgende på Kims Diesel er helt undladt. Nogle begivenheder sker forskudt i forhold til begivenhederne i tv julekalenderen, men ellers så holder den sig troværdigt til julekalenderen, og flere af replikkerne er næsten ordret med i bogen, hvilket jeg rigtig godt kunne lide. 

"Julestjerner" er en rigtig hyggelig julekalenderbog, som man vil kunne tage frem og hygge sig med år efter år. Jeg kan rigtig godt lide julekalenderbøger, da jeg synes det er en rigtig hyggelig måde at tælle ned til jul på, og noget man kan hygge sig med, hele familien samlet, og både store og små kan være med. Jeg glæder mig til mine drenge bliver lidt ældre, så vi kan læse den sammen, og hygge os med at tælle ned til jul. Den passer nemlig rigtig godt til højtlæsning, men vil også kunne fungere som letlæsning. Så hvis du kender én som er rigtig glad for tv julekalenderen eller for stjerner og rummet, så kunne denne julekalenderbog være et oplagt bud på hyggelig julelæsning, som er både god, sjov og spændende, og som helt sikkert også vil bringe lidt julestemning frem. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar