mandag den 24. februar 2020

Serien om Brillebjørn af Ida Jackson

*Anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Brillebjørn får plaster på", Brillebjørn på indkøb" og "Brillebjørn bager" (org. titler "Brillebjørn får plaster", "Brillebjørn på butikken" og "Brillebjørn baker") af Ida Jackson, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2017-2018). Læst på dansk (org. sprog norsk). Alle tre bøger modtager samme antal stjerner. 
★★★★☆


Fra bagsiden af "Brillebjørn får plaster på":
Mamma har glemt, at det er lukkedag i børnehaven, så Brillebjørn får lov til at tage med på arbejde i stedet for. Men det er ret svært at sidde stille, mens mamma arbejder, især når man har taget sit løbehjul med.

Fra bagsiden af "Brillebjørn på indkøb":
Brillebjørn skal med mor ud og handle, og det er helt vildt sjovt. Der er så mange lækre ting i butikken. Men mamma siger bare nej, nej, nej!

Fra bagsiden af "Brillebjørn bager":
Brillebjørn og hans bedste ven Bo skal bage boller til børnehaven. Det er helt vildt sjovt at bage. Dejen ser ud til at være klar, men de voksne er bare så langsomme. Heldigvis ved Brillebjørn jo, hvordan man gør!


Billedbøgerne om Brillebjørn er et kæmpe hit hos den 2 årige herhjemme. Serien er baseret på TV-serien om Brillebjørn der vises på Ramasjang, men bøgerne har ikke rigtig noget tilfælles med TV-serien, udover den søde, lille Brillebjørn. Bøgerne om Brillebjørn er hyggelige, søde og sjove historier fra hverdagen, som de små vil kunne finde genkendelighed i. Njord og jeg har i hvert fald hygget os under vores læsning.

Historierne handler om den lille bjørn Brillebjørn, der elsker at fjolle og lege, præcis ligesom alle andre børn. Han synes, hans to mødre er kedelige når de kun vil snakke og ikke lege, og han synes tingene går alt for langsomt. I den ene historie vælter Brillebjørn og slår sig, så han skal have plaster på. I den anden historie er han ude og handle med en af sine mødre, og selvom han egentlig bare vil hjælpe, så får han hele tiden et nej. Og i den tredje får han besøg af sin bedsteven og hans far og lillesøster, fordi de skal bage boller til børnehaven, men de voksne har alt for travlt med at kigge på babyen, så Brillebjørn klarer da bare det med bollerne selv.

Historierne om Brillebjørn tager hverdagsscenarier op, som de fleste børn og voksne nok kan relatere til. Jeg kunne i hvert fald se Njord i Brillebjørn, der bliver mere og mere selvstændig og som kan mange ting selv, og lige skal udforske tingene, selvom hans forældre har sagt nej. Derudover kunne jeg også sagtens se mig selv i Brillebjørns mødre, de mange nej'er når man er ude at handle, 'nej du må ikke løbe. Nej vi skal ikke have det der. Pas nu på! osv.', men også når de bliver distraherede af den søde baby, og selvom jeg endnu ikke har glemt en lukkedag i institutionen, så er jeg ikke i tvivl om, at det kunne jeg godt komme til en dag. Det var meget sjovt at læse. Historierne er hverdagsagtige og hyggelige, og kan give anledning til mange gode snakke med sine børn. Njord har flere gange taget bøgerne fra mig og så "læst dem" for mig, da han ud fra billederne, og fordi vi har læst dem så mange gange, kan huske hvad der står. Det er super hyggeligt.

Derudover kan jeg også godt lide, at bøgerne gør lidt op med kønsstereotyper og forskellige familietyper, da Brillebjørn nemlig har to mødre, hvilket jeg ikke umiddelbart har mødt før, i den børnelitteratur jeg har læst, og slet ikke i billedbøger til de små, så det var meget forfriskende. Det eneste der gik mig på, er at man i bøgerne ikke er helt konsekvente med, hvem der er mor og hvem der er mamma, og man kan altså godt se forskel på de to mødre. Men i både "Brillebjørn på indkøb" og "Brillebjørn får plaster på" er han sammen med den samme mor-figur, men i den ene hedder hun mor og i den anden hedder hun mamma. Jeg synes det er lidt ærgerligt, at man ikke har opdaget det, da det godt kan skabe forvirring, især da begge mødre optræder i "Brillebjørn bager", og den mor-figur som bliver kaldt mamma i den, har været både mor og mamma i de andre bøger. Men det er så også det eneste kritik jeg har.

Billedbøgerne er alle på ca. 32 sider, og anbefales for de 2-5 årige. Der er ikke meget tekst på siderne, men sproget er let at forstå, og emnerne er genkendelige for alle. Siderne er prydet med Jens A. Larsen Aas' søde og fine illustrationer. Illustrationerne passer rigtig godt til den søde og nysgerrige Brillebjørn, og der er så mange fine detaljer, som man også kan snakke med sine børn om.

Serien om Brillebjørn er en rigtig hyggelig og god serie, om hverdagsting de fleste børn, og voksne, vil kunne genkende noget i og hygge sig med. De er som sagt et stort hit herhjemme, og Njord griner og snakker og fortæller ivrigt med, hver eneste gang vi læser dem. Billedbøgerne fungerer rigtig godt til højtlæsning, og kan skabe mange gode samtaler med ens barn, omkring hvad der sker i bøgerne, og om de selv har oplevet noget lignende. Herhjemme glæder vi os i hvert fald til, at læse endnu mere om Brillebjørn og hans skøre påfund og oplevelser. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar