mandag den 30. marts 2020

"Sværm af måner" (Sjælealkymi #2) af Katrine Williams

*Anmeldereksemplar fra forfatter Katrine Williams, men alle holdninger er mine egne.*
"Sværm af måner" af Katrine Williams, af forlaget Mellemgaard, udgivet i 2019.
★★★☆☆

Fra bagsiden:
"Sværm af måner" starter, hvor "Monsun af stjerner" sluttede. Ud af det blå genopstår Veronica. Alyssa og Stella arbejder på at få uddrevet dæmonen, som er ved at få kontrol over Veronica. Jared er arresteret under falske anklager, og Stella vil gøre alt for at få ham ud. Undervejs sætter Stella alt på spil for at finde et mystisk apparat, der har tilhørt alkymisten Tycho Brahe. Nøglen til at få Jared ud af fangenskab. På skolen begynder en ny dreng, Chester, som Stella opdager er en vigtig brik i puslespillet. Men varme følelser opstår... En gammel ven opsøger Stella og fortæller hende, hvordan hun inden for kort tid kan befri Jared. Men ukendte farer lurer. Pludselig bliver Stellas håndtering af situationen et valg mellem kaos og fred. Alt står på spil mellem broderskaberne Memento Mori og Ouroborus. Hun opsøger vilde situationer uden at vide, at denne gang vil hendes valg få dødelige konsekvenser. Spørgsmålet er: Bliver prisen for Jareds frihed for høj?

Jeg var meget spændt på at læse denne bog, da "Monsun af stjerner" virkelig endte på en cliffhanger. I starten var jeg dog lidt forvirret, da det er to år siden jeg læste den første, og jeg skulle lige lidt ind i bogen for at være med, men så tog bogen også fart, måske endda for meget fart. Men "Sværm af måner" er en god og spændende historie, som man bliver meget opslugt i.

Lige som i den tidligere bog, foregår "Sværm af måner" i Australien, og jeg nød at høre om naturen og dyrelivet, som vi hører meget mere om i denne bog. Jeg fandt det spændende at læse om Stella og Chesters sejltur rundt i nærområdet, for at finde det sted, hvor Beate (hende Stella var i sit forrige liv) havde skjult astrolabiet, som er et alkymistisk instrument. "Sværm af måner" indeholder desuden et fint kort, som illustrerer det område af Australien historien foregår i.

I "Sværm af måner" får man mere af vide om de to broderskaber, deres fjendskab og hvordan de hænger sammen, hvilket var meget spændende at høre om, og det og alt det om alkymi, var faktisk også nogle af mine yndlings afsnit i bogen. Derudover får man også mere af vide om de tidligere liv som Stella, Jared og Castor har levet, og hvorfor deres indbyrdes forhold er som det er, hvilket også var ret interessant.

"Jeg er håndhæver over alle broderskaber. Jeg har Døden og Livet inde i mig. Jeg er bødlen, der lægger løkken omkring din spinkle hals. Jeg er englen, der kysser din kind i dine drømme."

Jeg har stadig et lidt ambivalent forhold til Stella. Jeg kan både lide hende, men samtidig irriterer hun mig også, og nogle gange undrede jeg mig lidt over hendes beslutninger. Hun klarer dog ret godt, at bevare roen, på trods af at hendes kæreste sidder til fange i London, og at hendes bedsteveninde er vendt tilbage fra de døde, og oven i det er besat af en ond dæmon. Hun er blevet mere ansvarsfuld, selvom hun er ret forvirret og i tvivl om en del ting i forhold til de to broderskaber, samt hvem hun kan stole på, og hvem hun ikke kan. Derudover er der stadig meget kærlighedsdrama i hendes liv, og her er hun også ret forvirret.

Desværre er der en del sproglige fejl som forstyrrede og lidt påvirkede min læsning og læseoplevelse, især hen mod slutningen. Dette var rigtig ærgerligt, da det bare skulle have kørt derudaf, for de sidste 50 sider er nemlig rigtig spændende, med meget action og spændende plottwists, som var rigtig interessante for historien. 
Derudover er historien til tider lidt forvirrende, da der nogle gange sker lidt for mange ting, og man får lidt for mange informationer, som man enten godt kunne have kortet lidt ned i eller helt sprunget over.
Desuden undrede det mig at Stella helt roligt tager til skolefest og nærmest virker til at have glemt, at hendes bedsteveninde, som er vendt tilbage fra de døde og er besat af en dæmon er forsvundet. I min optik virker det lidt underligt, også at festen overhovedet bliver afholdt, da en anden af skolens elever er forsvundet, samt at skolen er lukket midlertidigt ned grundet gifte edderkopper.

Når det så er sagt, så er "Sværm af måner" en god, spændende og gribende bog, fyldt med kærlighed, mystik, alkymi, sjælevandring og tro. Jeg glæder mig til at læse videre for at høre, hvad der videre skal ske Stella og Jared, og høre mere om sjælevandringerne. Historien spidser til nu, og "Sværm af måner" slutter ret dramatisk og fængslende.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar