mandag den 27. april 2020

"Walt Disney Klassikere - BAMBI og ASKEPOT" af Walt Disney Studio


*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Walt Disney Klassikere - BAMBI" baseret på Walt Disneys tegnefilm fra 1942, og "Walt Disney Klassikere - ASKEPOT" baseret på Walt Disneys tegnefilm fra 1950. Begge bøger er af Walt Disney Studio, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. Begge bøger modtager samme antal stjerner. 
★★★★★


Fra bagsiden af "Walt Disney Klassikere - BAMBI":
Det unge dådyr, Bambi, skal en dag være Skovens Konge, men vejen er lang, og der er meget, han må lære, og meget, han skal forstå. Bambi har sine venner, Stampe, onkel Ugle og det generte stinkdyr Blomst, til at hjælpe sig - og også sin stolte far, som er den eneste, der kan redde Bambi fra de farer, der lurer i skoven.

Fra bagsiden af "Walt Disney Klassikere - ASKEPOT":
Askepot slider og slæber for sin stedmoder og sine stedsøstre, imens hun drømmer om at komme til bal på slottet og danse med prinsen. Med hjælp fra den gode fe og musene Tim og Bum bliver drømmen til virkelighed! Men tiden er knap - for ved midnat hæves fortryllelsen, og hun forvandles til en helt almindelig pige igen...

Bambi og Askepot er to af Disneys helt gamle klassikere, og de fleste af os er vokset op med dem. Selv har jeg set dem et utal af gange, og jeg glædede mig derfor til at læse de flotte billedbøger. "Bambi" og "Askepot" er begge virkelig gode, søde og hyggelige, og de gjorde mig meget nostalgiske.

Mange af os er nok vokset op med historien om Bambi og hans liv i skoven, på godt og ondt, samt historien om Askepot, der med hjælp fra den gode fe og sine dyrevenner kommer til bal og møder sit livs kærlighed. Historierne er her forkortet ned til billedbogsformat, så der mangler nogle enkelte ting her og der, men det er ikke noget der har voldsom stor betydning for historierne, da de allervigtigste ting bliver nævnt. Både "Bambi" og "Askepot" formår virkelig at få alt det vigtige med uden at det bliver forhastet, og de holder sig ret godt op af tegnefilmene, med mange replikker der er som taget ud af tegnefilmene.

Begge billedbøger er på ca. 25 sider. Sproget er holdt let, og der er ikke særlig meget tekst på siderne. Til gengæld er der en fin illustration på hver side, som fint supplerer historierne undervejs. Illustrationerne viser scener fra den pågældende historie med de velkendte figurer, som er med til at skabe genkendelighed hos læseren, og dermed gøre det lidt hyggeligt for de små at få læst bøgerne. Jeg savnede dog illustrationer med Bambi på glatis og når musene syr Askepots kjole. 

"Bambi" og "Askepot" er nogle virkelig gode, søde og hyggelige billedbøger, om kærlighed, håb, tro, mod, venskab og chancer. Bøgernes mængde af tekst og illustrationer gør dem optimale til en hyggelig højtlæsningsstund, men de kan også sagtens fungere som selvlæsning, da sproget er let forståeligt, og selve historierne er genkendelige, hvis man selvfølgelig har set filmene. Desuden er de lavet i en super lækker kvalitet, med meget flotte omslag, men også med kraftige sider inde i billedbøgerne. Jeg hyggede mig med at læse dem, men tekstmæssigt er de stadig lidt for lange til min 2 årige, så jeg vil anbefale dem til de omkring 3-4 årige og op efter, for at de skal få mest muligt ud af historierne.

Serien Walt Disney Klassikere er nogle af Disneys største tegnefilmsklassikere omdannet til billedbøger, men med respekt for tegnefilmene. Jeg kan godt lide at det ikke kun er de helt gamle klassikere der er blevet valgt, men også nogle af Disneys nyere tegnefilm, for så er der lidt til alle. Jeg glæder mig til, at læse mange flere Disney klassikere, og dele den magi Disney kan skabe, med mine drenge.

Er du også Disney fan?







Ingen kommentarer:

Send en kommentar