lørdag den 30. januar 2021

Året der gik og 2020's bøger

*Bøgerne i dette indlæg er anmeldereksemplarer eller lånt på biblioteket.*

Endnu et år er gået, og jeg er som altid bagud med en masse indlæg. 2020 har været et underligt år, corona har påvirket mange ting, men det hele har nu heller ikke været helt skidt. I starten af året var jeg på barsel med min yngste søn, Freyr. Så kom nedlukningen og Njord kom også hjem, så meget af min tid gik med at lære min yngste bedre at kende, og underholde og hygge om begge drenge. Af samme grund har meget af det jeg har læst i 2020 været billedbøger og højtlæsnings bøger, da det har passet ind i min hverdag, samt at tiden og energiniveauet ikke har været til de meget lange bøger, selvom lysten til bøgerne bestemt har været der. Men på trods af corona, så har 2020 været et godt og begivenhedsrigt år. Jeg har haft et vikariat som børnebibliotekar på Roskilde Bibliotekerne, som lærte mig rigtig meget, og jeg fik lov til at arbejde sammen med nogle skønne mennesker. I efteråret blev jeg så ansat som børn- og ungebibliotekar på Holbæk Bibliotekerne. Mine kollegaer er super søde, og vi har det sjovt sammen hver dag. Derudover har vi købt hus, og har nu egen have, og det er altså bare virkelig dejligt med to små livlige børn. 

Men nu skal det handle om bøgerne. Mit læsemål for 2020 var på 31 bøger, og i følge Goodreads har jeg ved årets udgang læst 43 bøger. Det er dog ikke alle de læste bøger der er at finde på Goodreads, så der er nogle der mangler, og jeg har derfor læst ca. 70 bøger i årets løb, hvilket jeg er mere end tilfreds med, også selvom de fleste er dem er billedbøger. Da jeg ikke har kunne få alle de læste bøger registreret på Goodreads, så har jeg heller ikke en helt rigtigt statistik over mit bogår, men vil derfor tage udgangspunkt i de 43 bøger som Goodreads nævner. 

De 43 læste bøger svarer til 4959 læste sider i 2020. Den længste bog jeg læste var "En ny chance" af Alexandra Potter, der er på 439 sider. Den korteste bog jeg læste var "Walt Disney Klassikere - Løvernes Konge" af Walt Disney Studios, der er på 27 sider. 

Det er som altid rigtig svært at sige, hvilken eller hvilke bøger der var den bedste i 2020, da der har været mange gode læseoplevelser. Endnu en gang har bloggen været præget af billedbøger, højtlæsningsbøger og børnebøger. Jeg er både blevet rørt og begyndt at grine under min læsning, og jeg bliver gang på gang imponeret over, hvor meget en billedbog kan få ud, på så få sider. De kan få fine budskaber ud, de kan provokere, de kan hygge og sprede glæde, og de kan nydes for det de er, en god historie. Jeg har i hvert fald nydt både at læse dem alene, men helt klart også at læse dem for Njord og Freyr, og se bøgerne sprede glæde og nysgerrighed hos dem. Jeg har hygget mig med historien om fluen Bitten der vil bestige et bjerg, i "Bitten og Bjerget" af Kim Hillyard. Jeg er blevet rørt af "Livet illustreret" af Lisa Aisato, for hvor er den altså bare smuk, og den rammer bare plet i alle illustrationer. Jeg har grint af Sallys far af Thomas Brunstrøm, og blevet suget ind i Oliver Jeffers forunderlige universer.
Derudover har jeg læst mange gode højtlæsningsbøger der rummer mange vigtige emner, som "Liljas eventyr - Dyndkarlens tårer" af Josefine Ottesen der behandler sorg, og "Minimund" af Frida Brygmann og Thomas Korsgaard og "Trine Loppelil Sørøverhjerte - Normalfesten" af Majken Fosgerau Salomonsen der handler om at acceptere sig selv. Men især bøgerne om Opdagerklubben af Bobbie Peers er gået hen og blevet en familiefavorit hos os, de er virkelig gode og sjove. Desuden har jeg læst lidt flere af de sjove børnebøger og de lidt mere dagbogsagtige, som jeg normalt ikke læser, men her har StineStregens bøger især fanget min opmærksomhed, jeg er i hvert fald kæmpe fan af "Det bliver et langt liv". 
Det hele har dog ikke været børnebøger, og jeg har også fået læst lidt YA-fantasy og lidt for voksne. Her vil jeg blandt andet nævne "Øglejægerne - Kloens klippe" af Camilla Wandahl, hold op den var spændende, og jeg glæder mig til at fortsætte denne serie, og komme tilbage til Nærv. Jeg fik også endelig læst "Elleskudt" af Signe Fahl, som jeg af uforklarlige årsager har haft stående ulæst på hylden, for WAUW, hvor var den fantastisk, og den er helt klart i top tre over de bedste bøger i 2020. 

2020 har jo af gode grunde været et noget anderledes år i forhold til boglige arrangementer, så det har været et meget stille og roligt år for mig på den front. Jeg håber dog det i år bliver muligt at komme på blandt andet BogForum, men nu må vi se, hvad der sker. 

2020 har alt i alt været et skønt år, både på privaten men også på bogfronten. Mit år har været fyldt med gode, søde, rørende, hyggelige og nostalgiske læseoplevelser, så jeg er meget spændt på, hvad 2021 vil bringe med sig. Det tegner allerede godt, så jeg glæder mig til at læse videre. Jeg satser dog på, at jeg i år får læst lidt længere bøger også, selvom børnebøgerne nok stadig vil fylde en del. 

For 2021 har jeg sat mit læsemål til 35 bøger, fordi jeg håber på de lidt længere bøger. Men nu må vi se, hvad det bliver til.

Tak til alle jer der læser med på bloggen, det betyder rigtig meget for mig, at I har lyst til at læse med, og jeg nyder sådan at læse jeres kommentarer og tanker. Desuden et kæmpe tak til alle de søde forlag og forfattere, der har givet mig en masse skønne læseoplevelser i årets løb. Det er jeg meget taknemmelig over!

Jeg håber I alle kom godt ind i det nye år, og at I alle får et rigtig dejligt læseår! 😊

Har du sat dig et læsemål for 2021?








Ingen kommentarer:

Send en kommentar