fredag den 29. juli 2022

"Måske forelsket" af Lone Halkjær

*Anmeldereksemplar modtaget af forfatter Lone Halkjær, men alle holdninger er mine egne.*
"Måske forelsket" af Lone Halkjær, af Byens Forlag, udgivet i 2022.
2,5 stjerner ud af 5. 

Fra bagsiden:
Rosa er den eneste pige i sjette klasse, der ikke er forelsket. Alle de andre piger fniser eller får sommerfugle i maven, når deres crush er i nærheden. Det vil Rosa også gerne prøve. Da Rosa en morgen tænker på Noah, håber hun, at han er hendes første forelskelse. Rosas veninde, Ida, er allerede vild med Noah, og de to veninder bliver uvenner, da Noah virker mere interesseret i Rosa. Men er det i virkeligheden Ida, Rosa har følelser for? Hun finder tests på nettet uden at blive klogere. Måske kan man slet ikke finde svar på sine følelser.

Da jeg satte mig med denne bog, havde jeg en forestilling om at bogen ville have et lgbtqa+ tema. Det var bare ikke helt det jeg fik, hvilket jeg synes er lidt ærgerligt. "Måske forelsket" er dog stadig en okay læseoplevelse, om en pige der står på grænsen mellem barn og teenager, og bare gerne vil være forelsket lige som alle andre.

Rosa er 12 år, og hun er den eneste i 6. klasse der ikke er forelsket. Hun vil virkelig gerne opleve de der sommerfugle i maven som alle snakker om. Så da hun en morgen kommer til at tænke på Noah, hendes venindes crush, prøver hun, om hun måske kan blive forelsket i ham. Rosa tager en del beslutninger som jeg ikke helt forstår, især når hun ved at hendes veninde er vild med fyren. Derudover er hun bare meget forvirret over sine følelser og internettet hjælper ikke lige frem.
Ida er til tider lidt egoistisk. Hun gider ikke høre Rosas udgave af det som er sket, så i stedet ignorer hun hende. Hun virker dog meget realistisk, i forhold til, hvordan jeg husker det at være 12 år, når man føler sig forrådt af sine venner. 
Noah er en rigtig sød og omsorgsfuld fyr, der uden at vide det bliver kastet ind i al dramaet. 

Bogens bagsidetekst ligger op til at bogen vil indeholde et lgbtqa+ tema, hvor Rosa måske er homoseksuel. Det synes jeg dog ikke rigtig er tilfældet, og personligt synes jeg godt det kunne have fyldt mere. Jo, Rosa er forvirret og vender tankerne om Ida et par gange, da hun jo tænker meget på hende og hendes mening, men det bliver ikke rigtigt til mere end det. Der er som sådan ingen romantiske tanker involveret, når hun tænker på Ida. Men udover det bliver det kun kort nævnt at man kan være både homoseksuel, biseksuel eller aromantisk, det bliver bare aldrig uddybet, hvad de forskellige ting rigtig er.

"Måske forelsket" handler dog mere om venskaber, forelskelser og at stå på grænsen mellem barn og det at ville lege, og til at blive teenager og tænke på forelskelser og fester. Nogle når til det før andre, og det synes jeg er godt at vise, og at det er helt normalt og okay. Det er okay at du ikke er forelsket i nogen, selvom dine veninder går og fniser og har sommerfugle i maven. Det skal nok komme. Jeg tror mange 12 årige vil kunne relatere til dette. "Måske forelsket" viser den usikkerhed man kan have når man vokser op, og at man bare gerne vil passe ind, og det gør den på en fin måde. 

Sproget i bogen er holdt let forståeligt. Desuden er den ikke særlig lang, så den er meget overskuelig og hurtig at komme igennem. For min skyld kunne bogen sagtens have været længere, faktisk gerne omkring 50-100 sider længere, sådan at man rigtig kunne udforske snakken om seksualitet, da det kunne have været spændende at høre mere om. Faktisk synes jeg personligt det kunne have været fedt, hvis hun havde haft et crush på sin veninde, og at den snak havde fyldt mere. 

"Måske forelsket" ramte desværre ikke helt plet hos mig, men det er stadig en fin bog, som jeg tror mange børn vil kunne relatere til, i forhold til forelskelser og venskaber. Fokus er bare ikke så meget på lgbtqa+ som jeg troede. Så selvom "Måske forelsket" ikke lige ramte mig, kan det jo sagtens være du vil synes om den. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar