søndag den 10. juli 2022

"Skandar og enhjørningetyven" (Skandar #1) af A. F. Steadman

*Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal, men alle holdninger er mine egne.*
"Skandar og enhjørningetyven" (org. titel "Skandar and the Unicorn Thief") af A. F. Steadman, af forlaget Gyldendal, udgivet i 2022 (org. udgivet i 2022). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Elisabeth Kiertzner. 
★★★★★

Fra bagsiden:
Skandar Smith har altid drømt om at blive enhjørningerytter: en af de udvalgte, som får lov at tage ud til Øen, udklække en enhjørning, forbindes med den for livet, træne med den og måske en dag vinde den prestigefulde Kaos Cup. Hans drøm er netop ved at gå i opfyldelse, da en uhyggelig og mystisk fjende stjæler Øens stærkeste enhjørning og lader til at have onde hensigter med den. Mens truslen kommer nærmere, opdager Skandar en hemmelighed, som kan smadre hans verden for evigt... 

Jeg har altid været ret glad for enhjørninger og at læse om dem, så da jeg så denne bog, vidste jeg bare at den skulle læses. "Skandar og enhjørningetyven" er en virkelig god, spændende og medrivende bog, som holdt mig fanget fra start til slut!

Skandar kommer fra fastlandet. Han er en sød dreng som bor alene med sin far og søster. Faren har det svært efter morens død, og ofte virker det ikke til at han er rigtigt tilstede. Skandars drøm om at blive rytter, går ikke helt som planlagt, da det viser sig han er åndeudøver. 
Bobby, der rigtigt hedder Roberta, kommer også fra fastlandet. Hun er en ret selvsikker pige, som altid er klar med en smart bemærkning og en nødsandwich. Hun var mistænkelig overfor Skandar i starten, men de bliver hurtigt venner, og hun bliver en god hjælp for ham. 
Flo er en pige fra øen. Hun vil ikke være rytter og er faktisk ret bange for enhjørninger. Hun udklækker dog en sølvfarvet enhjørning, og hendes skæbne er mere eller mindre forseglet.
Mitchell er en dreng fra øen, og han hverken stoler på eller bryder sig om Skandar, pga. Skandars åndeudøver element. Mitchell ved, hvilke konsekvenser det vil få for Skandar, samt ham selv, Flo og Bobby, hvis nogle opdager Skandars hemmelighed. Så han beslutter sig modvilligt for at hjælpe Skandar.
De er en virkelig god kvartet, og det var sjovt at følge dem og deres udfordringer.

"Skandar og enhjørningetyven" starter i en verden som vores, dog med den forskel at de bliver undervist med henblik på at nå til klækkeriet, og få en enhjørning. Bogens worldbuilding er meget gennemført, og jeg kunne godt lide at der var en hel ø, en hemmelig og magisk ø, hvor alle enhjørningerne bor. Derudover synes jeg det er fedt, at enhjørningerne ikke er de søde pussenussede væsener som vi normalt kender dem som, men derimod blodtørstige og farlige skabninger. De vilde enhjørninger var rigtig spændende at høre om, og deres skæbne var både skræmmende og sørgelig på samme tid. 
Bogen indeholder desuden et kort, og selvom jeg elsker kort i bøger, så fik jeg ikke rigtig brugt det undervejs i min læsning. De fire børn kommer dog godt rundt på øen.

Børnene der bliver ryttere kommer over og bor på Øen i fede trætophuse. De går i skole, og bliver undervist i de fire elementer som de bliver inddelt i. Elementerne er Jord, ild, vand og luft. Men der er også et femte element, et forbudt element, nemlig ånde elementet, som er et meget magtfuldt element. Det var rigtig spændende at høre om elementerne, og jeg glæder mig til at lære mere om dem. Derudover synes jeg det var interessant at rytterne mutere i løbet af deres første år i Reden, sådan at de får et specielt kendetegn i forhold til deres element og enhjørning. Bobby får f.eks. fjer på armene, da hendes element er luft. Flo får sølv striber i håret, da hendes enhjørning er sølver, en anden meget kraftfuld og magtfuld art af enhjørninger. Skandar får et ånde mærke på sin arm, og andre igen får sten i deres hår, osv. 

"Skandar og enhjørningetyven" er en virkelig god, spændende og fængende bog, fyldt med magi, venskab og ubrydelige bånd, derudover ved man aldrig helt, hvem man kan stole på. Jeg var totalt opslugt af bogen og universet, og jeg kunne næsten ikke lægge den fra mig. Det helt store plottwist havde jeg halvt gennemskuet, men det gjorde ingenting. Jeg glæder mig rigtig meget til at læse videre, og se hvad Skandar, hans enhjørning og deres venner kommer ud for, samt høre mere om Væveren. Jeg kan næsten ikke vente! 

Anbefales fra 12 år og op, samt til fans af Harry Potter, Percy Jackson, Arlo Finch og andre bøger om magiske skoler. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar