lørdag den 1. oktober 2022

"Den lille prins" genfortalt af Louise Greig

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"Den lille prins" (org. titel "The little prince") genfortalt af Louise Greig, af forlaget Alvilda, udgivet i 2022 (org. udgivet i 2021). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Mette Stepnicka.
3,5 stjerner. 

Fra bagsiden:
Stjernerne skjuler en lille leende prins. Det smukkeste er ofte skjult.
En pilot styrter ned i ørkenen og møder en usædvanlig lille dreng. Tegn et får til mig, siger drengen. Piloten tager papir og blyant frem, og det bliver begyndelsen på en fortryllende historie om venskab, nærhed og kærlighed. 
Antoine de Saint-Exupérys kendte og elskede historie om DEN LILLE PRINS er nænsomt gendigtet for de mindste, så bogens temaer og poesi er bevaret. De smukke illustrationer underbygger bogens magiske stemning og er fulde af finurlige detaljer.

Jeg har faktisk aldrig læst "Den lille prins" før. Jeg har nok været lidt skræmt over den, fordi alle virker til at kunne lide den, for hvad nu hvis jeg ikke kunne. Jeg læser nemlig normalt ikke bøger som er lidt filosofiske, og det er denne klassiker jo lidt. Jeg var derfor meget spændt på at læse denne udgave af den. Billedbogsudgaven af "Den lille prins" er en god, og rigtig fin samt flot introduktion til historien om den lille prins, hans rose og ræv. 

"Den lille prins" er en gendigtning af Antoine De Saint-Exupérys klassiker af samme navn. Louise Greig har skrevet historien i et let forståeligt sprog som gør den mere tilgængelig for de helt små lyttere, fra ca. 4-5 års alderen. Selve historien er dog kortet ned, så det passer til billedbogsformatet, men der går også en smule tabt. Det er derfor nok en fordel at kende den originale historie. En gang imellem er den nemlig lidt forvirrende, da den springer lidt i tingene. Så til tider følte jeg, at der var noget jeg missede.

Billedbogen er på ca. 32 sider. Hver side er smukt illustreret af Sarah Massini, hvis illustrationer drager én med deres farver og detaljer. De er fine, skrøbelige og magiske, og jeg er vilde med dem. Illustrationerne er lige så poetiske som resten af historien, og de supplerer hinanden rigtig godt. 

"Den lille prins" er en sød historie om venskab, nærhed og kærlighed. Den viser os, at vi skal behandle hinanden ordentligt og huske at værdsætte hinanden og de ting vi har. Vi skal pleje vores relationer, og ikke tage hinanden eller os selv for givet. Desuden viser den at de smukkeste ting ofte er skjulte, og at man skal kunne grave dem frem og glædes over dem, selv i de svære situationer.

"Den lille prins" er en god, og meget sød og rørende historie om en lille prins, en ensom pilot, en rose og en ræv. Jeg har hygget mig med den, selvom den også forvirrede mig lidt. Det er en fin, lille introduktion til klassikeren, og jeg er faktisk blevet lidt nysgerrig på den originale bog. Heldigvis har jeg den stående på reolen, så måske jeg skulle give mig i kast med den, evt. med mine børn når de bliver lidt ældre. Derudover kan man jo altid supplerer med en af de filmudgaver der findes af Den lille prins.

Anbefales især til fans af originalen.

Har du læst "Den lille prins"? 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar