fredag den 4. september 2015

"Julie" af Anne Fortier


"Julie" (org. titel "Juliet") af Anne Fortier, af forlaget Gyldendal, udgivet i 2010 (org. i 2010). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 5/5 stjerner. 

"Julie" handler om den unge amerikaner Julie Jacobs, der arver nøglen til en bankboks i italienske Siena, og et brev, der fortæller, at bankboksen rummer en værdifuld familiehemmelighed. Hun tager afsted mod Siena, og befinder sig snart på en farefuld rejse for at efterspore den sande historie om hendes slægtning Giulietta; den Goulietta, hvis kærlighed til den unge mand ved navn Romeo, inspirerede Shakespeares udødelige tragedie. Under sin rejse møder Julie efterkommerne af de familier, som satte middelalderens Siena på den anden ende, og hun indser, at forbandelsen over de to stridende slægter stadig eksisterer, og at hun er dens næste offer. Den eneste der kan redde hende fra hendes skæbne, er Romeo. 

Jeg har altid været fascineret af Shakespeares "Romeo og Julie", om de to stridende familier og den udødelige kærlighed mellem dem, og derfor var jeg nysgerrig efter at se, hvad "Julie" kunne give til den historie man kender. Jeg synes "Julie" var rigtig spændende og god, og det var sjovt at få lidt baggrundsviden, om Shakespeares tragedie. 

Jeg kunne godt lide Julie Jacobs, der altid har kunne lide historien "Romeo og Julie" og nu finder sig selv fanget i midten af det hele. Hun er stædig, og leder efter sandheden om sine forældres død og om sin familie. Hun ved ikke, hvem hun kan stole på, eller tro på når hun bliver tilbudt hjælp, for der er nemlig andre, der er ude efter de ting som Julie har arvet. 

Anne Fortiers beskrivelser af Siena, både i nutiden og i middelalderen er så virkelighedstro, at man følte at man var der, og det var let at forestille sig, hvordan der ser/ så ud, selvom man aldrig har været der. Det var tydeligt at hun havde gjort sit forarbejde, hvilket var super fedt. 

"Julie" er bygget op omkring to historier, den i moderne tid om Julie Jacobs der søger sandheden om sin familie, og den i middelalderen om Giulietta og Romeo, Julies forfædre og dem der inspirerede til Shakespeares "Romeo og Julie". Jeg kunne rigtig godt lide dette, da jeg synes det var interessant at følge fortidens Giulietta, selvom man vidste hvordan denne historie ville ende, men det var alligevel spændende. Derudover var det også virkelig interessant at følge Julie, og hendes jagt på sandheden, og hvad der vil ske med hende, og om forbandelsen vil vinde over hende, eller om den kan brydes. Derudover synes jeg det gav noget godt til historien, da Julie også får et indblik i sin slægts historie, gennem disse tilbageblik.

"Som Julie burde jeg vel have set det komme. Men jeg ville så gerne tro, at denne gang ville den samme gamle, sørgelige historie ikke gentage sig."

"Julie" er en rigtig god og spændende bog, som var meget svær at ligge fra sig, og jeg slugte den side for side. Men til sidst i bogen gik det hele meget meget hurtigt, som om at historien bare skulle afsluttes, hvilket jeg synes var rigtig ærgerligt, for alt det der kom til sidst, kunne man godt have trukket lidt længere ude, selvom det var rigtig spændende. Men på trods af dette, var det en rigtig god og spændende historie, som jeg holdt rigtig meget af.

"Julie" er en romantisk spændingsroman, fyldt med mysterier, forbrydelser, sammenflettede skæbner og soulmates.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar