mandag den 11. december 2017

"Gennem sløret" (Ilttyv #3) af Nicole Boyle Rødtnes

*Bogen er sponsoreret af forlaget Alvilda*
"Gennem sløret" af Nicole Boyle Rødtnes, af forlaget Alvilda, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Gennem sløret" starter, hvor "Under sløret" sluttede. Landet har været i oprør, siden Troy kravlede op gennem sløret. Shay planlægger en revolution sammen med Marton. De vil fortælle alle, at der ikke er stråling under sløret. Imens holdes Troy fanget af Rådet, der vil gøre alt for at forhindre, at sandheden kommer frem. 

Jeg havde virkelig glædet mig til at læse "Gennem sløret", da "Under sløret" virkelig sluttede dumt, og nu efter endt læsning, kan jeg ikke sige andet end WOW! "Gennem sløret" er sindssygt god og spændende!

Troy og Shay er karaktere jeg virkelig holder af at følge. De udvikler sig begge meget igennem alle tre bøger, og i dette sidste kapitel sætter de alt ind for den revolution de tror på. 
Troy kæmper med skyldfølelse overfor både Jana og beboerne fra under sløret, men han gør alt for, at gøre det godt igen, og få folk til at se løgnene i øjnene.
Shay kæmper med sin samvittighed i forhold til at samarbejde med Marton, når hun ved, hvad han har gjort, men hun ligger også planer. Hun er blevet meget mere selvstændig igennem de tre bøger, og selvom der stadig er mange ting der skræmmer hende, så tør hun tage flere chancer og kæmpe for det hun tror på. Hendes forhold til Ian udvikler sig også, og det er skønt at se. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er ret glad for Ian og hans drilleri og flabethed.

"Indtil nu har det virket som en uopnåelig drøm at få lavet en revolution, men nu ... Med det her bevis kan ingen nægte at høre efter."

I denne bog befinder vi os primært over sløret, både på de lavere niveauer, men også oppe på det øverste niveau, hvor de rige bor. Dog får vi også et hurtigt indblik i livet under sløret, og hvad der skete der efter Troy kom op igen. Desuden kommer vi atter til New Town, som er en stor by, der er opbygget anderledes end Hovedstaden. Jeg kan rigtig godt lidt, når vi som læsere bliver taget med rundt de forskellige steder, hvor man virkelig kan se klasseforskellen. Den verden Nicole har skabt er meget troværdig, og man kan nemt forestille sig alle broerne, platformene med træer, og hvordan et slør dækker den tågede jordoverflade.

Kapitlerne i bogen skifter mellem Shay og Troys perspektiv, hvilket jeg er ret glad for. På den måde får man nemlig et større indblik i både karakterende, deres tanker og oplevelser, men det giver også noget mere til selve historien. Ofte oplever de nemlig forskellige ting, da de er ude på hver deres mission, hvilket er spændende for læseren at følge, da det hele i sidste ende hænger sammen. 

"Folk er stimlet sammen i grupper. De diskuterer. Flere ser vrede ud, og endnu flere bange. Uanset om de tror os eller ej, er alle vist klar over, at en kamp er på vej." 

"Gennem sløret" er en bog der er helt umulig at ligge fra sig. Den er spændende fra start til slut, og med kapitler der næsten alle slutter på cliffhangers, bliver man nødt til at læse, til man har vendt sidste side. Jeg slugte den råt, og er helt ærgerlig over at der ikke er mere!
Det er en fantastisk bog, og jeg både hader og elsker slutningen, for hold nu op altså! 

Så hvis du sidder og spekulerer over, hvilken dystopisk fantasy serie du skal kaste dig over næste gang, og måske ønske dig i julegave, så synes jeg at du skal læse "Ilttyv-serien", for man får spænding og en gribende historie. "Ilttyv" er en af de bedste serier, jeg længe har læst!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar