torsdag den 3. februar 2022

"Bare numser i sneen" af Annika Leone

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Bare numser i sneen" (org. titel "Bara rumpor på backen") af Annika Leone, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021 (org. udgivet i 2021). Læst på dansk (org. sprog svensk), oversat af Camilla Schierbeck. 
★★★★☆

Fra bagsiden:
Mira skal på skiferie med mor og far. Hun glæder sig til at stå på ski, og familien skal også prøve at vinterbade. Men bader man ikke kun udenfor om sommeren? I saunaen er der rigtig meget at kigge på - en masse nøgne kroppe, der ligner hinanden, og så alligevel ikke ...

Billedbøgerne om Mira og hendes oplevelser både i svømmehallen, på nudiststrand eller nu i sneen er meget populære hos mine børn. Endnu en gang savnede jeg dog lidt flere beskrivelser af kroppene, og alle deres forskelligheder. Men "Bare numser i sneen" er en rigtig god, sød og sjov billedbog, om Mira der er på skiferie med sine forældre, og skal ud og vinterbade. 

Jeg holder meget af Mira. Hun er en sød og nysgerrig pige, der tør kaste sig ud i mange nye ting. Selv de ting hun synes er lidt underlige, som f.eks. at vinterbade. Men hun gør det, og hun bliver overrasket over det.

"Bare numser i sneen" er på ca. 32 sider. Sproget er holdt let forståeligt, og der er ikke meget tekst på siderne. Bettina Johanssons illustrationer pryder endnu en gang historien, og de supplerer handlingen så godt. De søde illustrationer er fyldt med humor og barnlig naivitet, som klæder historien og Mira rigtig godt. Illustrationerne viser på humoristisk vis mange forskellige kropstyper, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Alt bliver vist, alt lige fra deller, appelsinhud, rynker, store, små, firkantede og runde numser, runde, hængende og strittende bryster. Der er tissemænd i forskellige størrelser, og kropsbehåring samt tatoveringer i forskellige mængder. Det hele bliver vist, men uden at det bliver for meget, da det bliver gjort med et glimt i øjet.

Jeg kan godt lide når bøger forsøger, at give et realistisk billede af, hvordan menneskekroppen ser ud, og ikke på en glansbillede agtig måde. Kroppen bliver vist som den er, og det er utrolig vigtigt. Billedbogen er skrevet af den svenske kropspositivist Annika Leone, som gerne vil give børn et sundt blik på deres kroppe og samtidig stille spørgsmålstegn ved folks krops- og nøgenhedsangst, hvilket jeg synes er en rigtig god idé. Jeg synes også at det lykkes, og uden særlig meget tekst får hun fortalt i samarbejde med illustratoren Bettina Johansson, hvordan vi alle ser forskellige ud og at alle kropstyper og mennesker er rigtige, og det bliver gjort på en fin og sød måde. I denne bog er der endda en illustration af en mand i kørestol med, og det synes jeg er fedt, da det igen viser, hvor mange forskellige typer mennesker der findes, men at det hele er naturligt, og ikke noget vi skal være bange for at snakke om. Til gengæld synes jeg godt kroppene kunne være blevet beskrevet mere i teksten, lige som i den første billedbog. I denne billedbog er kroppene ikke fokusset for selve historien, men det synes jeg egentlig heller ikke de er i illustrationerne, som i de to forrige. Kroppene bliver nærmest gemt for meget væk i denne bog, og personernes ben skjuler faktisk det meste. Jeg synes det er ærgerligt, når det jo er det bogen også gerne vil vise. Jeg ville have elsket at både have set mere, men især at høre Miras beskrivelser, for beskrivelserne er sjove og så lige til, og giver billedbøgerne den barnlige charme. Der er dog stadig masser at snakke med ens børn om, da illustrationerne er meget detaljerede, og så kan man jo passende høre deres tanker om de forskellige kroppe, og hvad man siger højt.

"Bare numser i sneen" er en sød og underholdende billedbog, der tør provokere lidt med især dens illustrationer. Jeg kunne rigtig godt lide den, selvom jeg savnede at se og høre mere om kroppene. Men jeg havde et smil på læben hele vejen igennem, og begge mine drenge på henholdsvis 4 år og 2 år, har hygget sig med den. Den fungerer rigtig godt til højtlæsning fra omkring 3-4 år og op, og den ligger op til nogle gode snakke. De tre billedbøger om Bare numser er gode til små og store, og vil med garanti få folk til at smile. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar