mandag den 14. februar 2022

Inspiration til læsning på Valentinsdag #2

*Nogle af bøgerne er anmeldereksemplarer modtaget fra forlaget, andre har jeg selv købt.*

I dag er det Valentinsdag, og jeg synes derfor det kunne være hyggeligt, at komme med 10 søde, rørende og romantiske bud på bøger, som man kan læse her på kærlighedens dag, hvis man selvfølgelig ikke har andre planer. Men lidt læsning kan man vidst altid finde plads til.

Jeg har valgt kun at tag en bog af hver enkelt forfatter, for ellers ville listen blive meget længere, og præget af nogle bestemte forfattere. Desuden er det bøger der enten har fået en særlig plads i mit hjerte, og som har rørt mig dybt, eller som ganske enkelt har varmet mig under min læsning og fået mig til at smile og grine.
Det er en god blanding af Tween, YA, fantasy/ sci-fi og voksen skønlitteratur, så der burde være noget til enhver smag, også til dem der normalt ikke er til de store kærlighedserklæringer i bøger.
"Stolthed og fordom" af Jane Austen, har jeg ikke fået anmeldt på min blog, da jeg læste den inden jeg oprettede bloggen i sin tid, men ellers kan du finde mine anmeldelser ved at trykke på bøgernes titel.
 
Denne bog handler om Molly der har været hemmeligt forelsket 26 gange, snart 27 gange. Det er en virkelig skøn, hjertevarmende og underholdende bog, og jeg tog mig selv i at grine højt flere gange. Becky Albertalli skriver virkelig godt og levende, på en sådan måde at man konstant sidder med et smil på læben. Det er dog ikke kun en kærligheds historie, for den handler lige så meget om venskaber, søskende forhold, homoseksualitet, og generelt bare det at acceptere sig selv. Det giver lidt mere dybde til historien, end bare den klassiske kærlighedshistorie. Den er virkelig god! 

Selvom denne bog foregår i december måned kan den sagtens læses hele året rundt. Den er simpelthen så sød, sjov og hyggelig, og en af de bedste bøger jeg læste sidste år. Jeg både grinte og krummede tæer, over de 10 meget forskellige og akavede dates Sophies familiemedlemmer har arrangeret. Det er en skøn bog om knuste hjerter, første forelskelser, venskab og familiebånd. Så trænger du til en hyggelig kærlighedsbog, som man flyver igennem og som varmer, så er denne et godt bud. 

"Udvælgelsen" af Kiera Cass:
Dette er en bog der næsten har det hele, kærlighed, forbudt kærlighed, venskab, intriger, klasseskel
og flotte kjoler. Det er en sød og medrivende historie, der minder lidt om en blanding af tv-programmet "The Bachelor" og en slags "Cinderella story". Jeg elskede den og synes det var sjovt at følge alle forholdene. Så hvis du er til dystopiske fantasy bøger, men gerne vil læse noget med lidt mere kærlighed i, så er "The Selection"-serien et godt bud.

"A thousand pieces of you" af Claudia Gray:
Kærlighed i flere dimensioner. Dette er en kærlighedshistorie i et sci-fi univers, hvor karakterende rejser mellem flere forskellige og alternative dimensioner, men deres kærlighed fører dem sammen i alle dimensionerne, selv der hvor det virker umuligt. Det er en virkelig sød kærlighedshistorie, men derudover er historien virkelig gribende og spændende. Så hvis du ikke er så meget til den klassiske kærlighedsbog, men godt kan lide bøger med alternative universer, hemmelige plots og kærlighed, så er dette en mulighed.

Denne bog er til de lidt yngre læsere, men den er fantastisk. Det er en klassisk fake-dating historie. Astrid er god til at lyve, og hun får bildt de andre piger i sin klasse ind at hun har en kæreste, men da de vil møde ham får hun et problem. Astrid afpresser derfor en dreng hun kender, til at spille hendes kæreste i en periode, og det ender selvfølgelig ikke helt som planlagt. Jeg forelskede mig i denne historie helt fra start, og den endte med at røre mig dybt. Den er god, sød og rigtig sjov, og er letlæst. 

Denne bog foregår i min absolut yndlings by, Paris. Og hvad er næsten mere romantisk end Paris, kærligheds byen? "Anna og det franske kys" varmede mit hjerte og bragte smil frem på læben. Jeg slugte Anna og hendes crush St. Clairs kærlighedshistorie, og alle de forvirrede følelser de skulle igennem. Den parisiske stemning var lige prikken over i'et. Så trænger du til en sød, hyggelig og hjertevarmende bog, samt en rejse til det franske, så læs den her bog. 

Denne bog foregår i 1700 tallet, hvor overtroen om de underjordiske, så som elverfolket, er på sit højeste. Bogen er skrevet meget autentisk i forhold til tiden, og man føler virkelig man befinder sig i 1730'erne. Bogen bliver mere og mere spændende jo længere ind i den man kommer, også selvom det virker til at være en umulig kærlighedshistorie. Det er en rigtig god og fængende bog, som drager sine læsere med sin mystik. Så er du til paranormale romancer, og synes fortidens overtro er spændende, så giv denne bog et skud. 

❤ "Stolthed og fordom" af Jane Austen:
Denne historie er en af mine personlige favoritter, både som bog, film og tv-serie. Den er fantastisk, og fyldt med kærlighed, humor og selvfølgelig stolthed og fordomme, som fører til en masse misforståelser mellem Elisabeth og Mr. Darcy. Jane Austen forstod virkelig at skrive kærlighedshistorier, mens hun skildrede samfundet i England i 1800'tallet, og selvom de foregår for over 200 år siden, kan man stadig relatere til nogle af deres følelser og usikkerheder. Så elsker du en god klassiker fyldt med romantik, eller vil du gerne læse en god, romantisk klassiker, så anbefaler jeg denne på det højeste. Denne bog er heller ikke anmeldt på bloggen, men jeg gav den 5 stjerner på Goodreads.

"Mig før dig" af Jojo Moyes:
Dette er også en bog der er svær at komme udenom, og igen kender du den nok igennem omtale. Denne bog er en af mine yndlings bøger, og den har fået en ganske særlig plads i mit hjerte. Jeg er sikker på at den også vil røre noget i dig, og måske endda knuse dit hjerte. Det er en bog, hvor man skal have kleenex klar, for hold nu op en smuk og rørende historie! Den fortjener at blive læst af alle, også selvom det ikke er Valentinsdag! Så hvis du endnu ikke har læst den, så skynd dig at gøre det, for den er helt fantastisk!

"Julie" af Anne Fortier:
Her får vi en ny vinkel på Shakespeares "Romeo og Julie", da bogens hovedperson finder ud af at hendes familie er forbandet, og den eneste der kan redde Julie fra hendes skæbne er hendes Romeo. Det er en lidt anderledes kærlighedshistorie, da den er blandet med en spændingsroman,. Så tag med til Italien, hvor Julie søger sandheden om sin familie og Romeo og Julie. Holder du af kærlighedshistorien om "Romeo og Julie", er denne bog oplagt. Den er romantisk og spændende, hele vejen igennem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar