onsdag den 2. marts 2022

"Pegebogen" af HuskMitNavn

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Pegebogen" af HuskMitNavn, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021.
★★☆☆☆

Fra bagsiden:
Kan du gætte, hvad der sker, når du peget på de røde prikker?
Hils på et rumvæsen. Giv elefanten en snabel. Send raketten ud i det ydre rum, eller pil næse på en dreng.
Leg med, og lad din finger blive en del af billedet!

Ikke alle bøger er for alle, og "Pegebogen" af HuskMitNavn er desværre ikke en bog for mig, eller mine børn for den sags skyld. Jeg synes idéen bag bogen er sjov, og jeg kan godt se, hvorfor det vil tiltale nogle, hos os faldt den bare lidt til jorden, desværre.

"Pegebogen" er en bog, hvor man kan lade sin egen eller barnets finger blive en del af bogen. Hver side har nemlig en rød prik, hvor det er meningen man kan sætte sin venstre pegefinger, og dermed skabe noget ekstra på illustrationen. Man giver f.eks. elefanten en snabel, redder en kvinde fra at blive spist af en farlig krokodille, giver en myg mad og meget andet. Bogen er meget interaktiv, hvilket mange børn helt sikkert vil synes er sjovt. Man leger sig ind i bogen og illustrationerne, og kan snakke med børnene om illustrationerne, og hvad det giver at sætte sin finger på prikken. 

Bogen er på 32 sider, og hver side har en fin illustration af HuskMitNavn, og en rød prik, som man kan føle på og dermed indgå i bogen. Personligt savnede jeg dog lidt farver på illustrationerne. Jeg kan normalt godt lide HuskMitNavns kunst, og er vild med alle de glade og kraftfulde farver, som normalt er en del af dem, sådan som man også kan se på bogens forside. Illustrationerne inde i bogen er dog hvide, med farvede kanter, og min 4 årige spurgte om det var en malebog første gang han så bogen. Efter min mening ville det klæde bogen med flere farver, da det også er med til at gøre det sjovt og sprudlende. 

"Pegebogen" er en interaktiv pegebog, der inviterer sine læsere til at lege med bogen. Det er en bog med meget potentiale, og jeg ved der er flere som er rigtig glade for den og som synes den er rigtig sjov. Den fungerede bare ikke rigtig hos os. Mine drenge synes dog det var sjovt at sende rumraketten ud i rummet, men ellers fangede den dem desværre ikke. Heldigvis har vi alle jo forskellig smag, og selvom denne bog ikke lige var mig og min familie, så kan det jo sagtens være at den er lige dig og dine børn. 

Så hvis I søger en anderledes og interaktivbog der inviterer til leg, så giv "Pegebogen" et skud. 
Anbefales fra ca. 2 år. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar