torsdag den 22. oktober 2015

"Red Queen" (Red Queen #1) af Victoria Aveyard

"Red Queen" af Victoria Aveyard, af forlaget Orion Books, udgivet i 2015. 5/5 stjerner. 

"Red Queen" handler om den 17 årige pige Mare, der er Rød. Hun lever i en verden der er delt op efter blod, Rødt og Sølv. De Røde bliver regeret af en Sølv elite, der har gude lignende superkræfter. Og for Mare, en Rød pige fra en fattigdoms ramt by, føles det som om intet nogensinde vil ændre sig. Men Mare besidder selv en farlig kræft, en der truer med at ødelægge magtforholdene. Bange for hendes potentiale, vælger Kongen og dronningen at gemme Mare, hvor alle kan se hende, da de erklærer hende en forsvunden Sølv prinsesse, og forlover hende med den yngste af prinserne. Velvidende om, at et forkert træk vil betyde hendes død, må Mare nu udnytte sin nye position, til at knuse regeringen indefra.

Da jeg første gang læste om "Red Queen" synes jeg, at den lød vildt spændende, og jeg vidste, at jeg helt sikkert skulle læse den. Derfor blev jeg vildt glad, da min mor havde den med hjem til mig fra London. Efter at have læst de første to kapitler tænkte jeg: "Det her kan kun blive godt". Og jeg tog ikke fejl. "Red Queen" var virkelig god og spændende. Jeg elskede den!

Det var ret interessant og forfriskende at opleve en dystopisk verden, der ikke foregår i et ødelagt USA, men derimod i en verden der er skabt af forfatteren selv. Hun har både blandet det dystopiske og fantasy genren, og tilsammen giver det en magisk fremtidshistorie, med overvågningskamerare, elektricitet og tv-skærme, samtidig med at de Rødes byer virker meget middelalderlige. Hvilket jeg godt kunne lide, da det var med til, at vise kontrasterne mellem Sølv og Rød.
Derudover synes jeg det var fedt, at Sølv eliten havde superkræfter, der mindede lidt om X-men kræfter, hvilket gjorde dem mere hævet over de Røde. 

"The gods rule still. They have come down from the stars. And they are no longer kind."

Jeg kunne rigtig godt lide Mare, og det var interessant, at følge hende i sin kamp om, at finde sandheden om hendes brors død, samt hendes undervisning i, at lære, at styre sine nye kræfter. Mare er frygtløs og cool. Det eneste hun rigtig er bange for, er at hun skal ende i hæren og blive sendt i krig, sådan at hun ikke længere kan hjælpe sin familie og sin ven Kilorn. Hun har aldrig kunne hjælpe sin familie, på andre måder end, at stjæle. Selv da hun bliver tvunget til, at lade som om hun er en anden, er hun ikke bange, hun er mere sur, og prøver at finde en måde, at hjælpe sin familie på. Da hun hører om oprørsgruppen, The Scarlet Guard, finder hun en sag at kæmpe for, en sag der skal hjælpe hende med at ændre verden. 

Desuden kunne jeg godt lide de to prinser, Cal og Maven, de er begge super søde, men engang imellem hader man dem også lidt. De kæmper begge om Mares opmærksomhed, men Mare har svært ved at finde ud af, hvad hun føler, da hun føler hun skal hade dem, fordi de er Sølv. På trods af, at der er et trekantsdrama, så gjorde det faktisk ikke så meget, fordi til tider ved man som læser ikke helt, hvem man kan stole på, og man bliver derfor nødt til at læse videre.

"In the fairy tales, the poor girl smiles when she becomes a princess. Right now, I don't know if I'll ever smile again."

En ting jeg måske savnede lidt, var at høre mere om krigen mellem Sølv eliten og the Lakelanders. Krigen var noget af det Mare frygtede mest, hendes bror døde i krigen, og den har foregået i vildt mange år, så der må være en grund til, at den stadig er i gang, man hører bare ikke så meget om den. Det kan også godt være, at jeg bare har overset det, men vil gerne høre mere om den, men det kommer der forhåbentligt noget om, i den næste bog. 

"Red Queen" er actionspækket, og fyldt med manipulation, hemmeligheder, krig og kærlighed. Den er virkelig svær at ligge fra sig, når man først er gået i gang med at læse. Man bliver bare nødt til at læse videre, for at finde ud af, hvad der sker med Mare, og hendes kræfter, og hvordan oprørsgruppen har tænkt sig at ødelægge, Sølv eliten. "Red Queen" er en virkelig god og anderledes dystopisk bog, som helt sikkert er værd at læse. Jeg glæder mig i hvert fald til bog to udkommer, så jeg kan finde ud af, hvad der skal ske med Mare og de andre.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar